"Låt det rätta komma in" - en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan

Detta är en Magister-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: SammanfattningTitel: ”Låt det rätta komma in” – en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan.”To Let the Right Things In” – a Discourse Analysis of Planning Meetings in ThreeSwedish Preschools.Författare: Linda Henryson, Sarah SandinExamensarbete: Specialpedagogprogrammet 90 hp, Lärande och samhälle, Skolutvecklingoch ledarskap, Malmö högskolaHandledare: Kristian LutzExaminator: Lotta AndersonDatum: 2014-01-16I föreliggande examensarbete studeras tre planeringsmöten på tre olika förskolor i Skåne.BakgrundMed hjälp av diskursanalytiska begrepp och socialkonstruktionistisk hållning analyserasljudupptagningar från lärarnas planeringsmöten. Burr (1995) framhåller fyra grundpelareinom socialkonstruktionismen:• Kritisk hållning till kunskap som tas för given.• Historisk och kulturell bundenhet.• Kunskap konstrueras genom sociala processer.• Kunskap och sociala handlingar går hand i hand.SyfteFöljande frågeställningar behandlas:• Hur konstrueras barns lärande i lärarnas planeringsmöten i förskolan?• På vilka sätt beskrivs barngruppen respektive enskilda barn?• Är specialpedagogens roll synlig i planeringsmötena, och i så fall på vilka sätt?4MetodDå förskolan är en välkänd kontext för oss båda ansåg vi att diskursanalys skulle vara enbra metod för att få grepp om det vardagliga. Ljudupptagning av lärarnas diskussionervaldes, då detta ansågs påverka lärarna i mindre utsträckning än videoupptagning eller omvi skulle befinna oss i rummet.AnalysI analysen speglas det empiriska materialet mot Burrs (1995) fyra grundpelare samt tidigareforskning. Inspiration till analysen är hämtad från Lutz (2006) och Palla (2011).ResultatResultatet visar att läroplanen ständigt är närvarande i lärarnas utsagor, samt att omsorg,fostran och lärande bildar en helhet. Material och aktiviteter tycks vara tättsammankopplade med lärande. Barnen beskrivs som kompetenta och aktiva och detplanerade temat drivs framåt av barnens nyfikenhet.Det framstår som problematiskt att det finns ett färdigt underlag att utgå ifrån då lärarnaska dokumentera lärandet. Reflektionen om barns lärande hamnar i skymundan och lärarnareflekterar istället över hur ”någon” vill att dokumentationen ska se ut.Specialpedagogen framstår dels som någon som öppnar dörrar då det gäller atttillgängliggöra resurser, och dels som en konsult att rådgöra med då problem uppstår.Nyckelord: diskursanalys, förskola, planeringsmöte, socialkonstruktionism

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)