Sökning: "Access Qualifications"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Access Qualifications.

  1. 1. Open Innovation or Anti-Competitive Abuse? A Case-Study on the Tesla Patent Pledge under European Union Competition Law

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lukas Wenger; [2023-08-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Patent Pledges can be defined as “voluntary commitments by patent holders to limit enforcement of their patents, made to the public or large segments of specific markets”. In terms of IP strategy, it is a relatively new strategy, only having a history of 20 or so years. LÄS MER

  2. 2. Scrutinizing local views of the role of education in relation to western mainstream views : a case-study from Tanzania

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Utveckling och internationellt samarbete

    Författare :Najah Abyan; Caroline Petersen; [2023]
    Nyckelord :Babati; capability; education; freedom; gender; socioeconomic differences; Babati; Tanzania; kapabilitete; frihet; utbildning; genus; socioekonomiska skillnader;

    Sammanfattning : This case study was conducted to give an in-depth analysis of the local stakeholder’s views on the role of education in Babati, Tanzania. The goal is to investigate differences and similarities between the views in Babati and mainstream western views, exemplified by the theory of Martha Nussbaum and Amartya Sen while being attentive to gender and socioeconomic differences. LÄS MER

  3. 3. På vilka sätt erbjuder gymnasiebibliotekarie pedagogiska resurser? : En studie utifrån ett sociokulturellt perspektiv om gymnasiebibliotekariens roll i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lilly Debby; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska resurser; sociokulturellt perspektiv; gymnasiebibliotekarie; lärare; gymnasieelever; undervisning; informationssökning; källkritik; läsfrämjande; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to explore experiences of the secondary school librarians' use of educational resources in their teaching and how educational resources can be applied in school libraries. In addition to recognize the challenges school libraries face with educational resources. LÄS MER

  4. 4. Genvägen till övervakning - En kritisk granskning av hemliga tvångsmedel och genomsökning på distans i preventivt syfte ur ett rättssäkerhets- och integritetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Kamile Rumsaite; [2022]
    Nyckelord :Straffrätt; Preventiva tvångsmedel; Hemliga tvångsmedel; Genomsökning på distans; Brottsbekämpning; Rättssäkerhet; Integritet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Widespread gang-related crimes have become an increasingly important topic of political debate in Sweden and the escalated number of shootings in criminal environments have caused strong reactions. This has motivated the legislator to extend legislation in a way that enables more effective tools within the law enforcement. LÄS MER

  5. 5. Likheter och skillnader i arbete med digitala verktyg på grundskola och grundsärskola i ljuset av aktuella utvecklingspedagogiska teorier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Natalia Guzowska; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT; Digitalisering; digitala verktyg; digital teknik; grundskola; grundsärskola; fritidshem; IKT; Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT;

    Sammanfattning : Denna studie belyser likheter och skillnader i användningen av digitala verktyg på grundskola och grundsärskola. Med tanke på att dessa två olika verksamheter där både läroplan, arbetssätt samt resurser skiljer sig åt markant vill jag ta reda på vad det egentligen är som är orsaken till en obalans i arbetet med digitala verktyg samt hur stor chans till en likvärdig utbildning eleverna får utifrån deras tillhörighet till olika skolformer. LÄS MER