Sökning: "Anders Petersson"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden Anders Petersson.

  1. 6. Vad är acceptabelt för en elev att säga i klassrummet? : En intervjustudie om paradoxerna i gymnasieskolans värdegrund

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Implementering; demokratisk paradox; samhällskunskap; tolerans; värdegrund; GY11; närbyråkrat; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur fyra samhällskunskapslärare agerar i situationer där åsikter som går i strid med värdegrunden i Gy 11 kommer fram i klassrummet. De lärare som var med i undersökningen blev intervjuade och intervjuerna analyserades sedan med en hermeneutisk utgångspunkt, vilket innebär att vi inte gör anspråk på att få fram några generella resultat i det här arbetet. LÄS MER

  2. 7. Skolkuratorers syn på ungas användande av sociala medier : Med en diskursteoretisk ansats

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Josefin Gustavsson; Moa Osbäck; [2013]
    Nyckelord :School social work; student health; social media; youths; internet; discourse; discourse analysis; Skolsocialt arbete; elevhälsa; sociala medier; ungdomar; internet; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : Abstract Author: Josefin Gustavsson, Moa Osbäck Title: School social workers view on young people using social media – a study with a discourse theoretical approach [Skolkuratorers syn på ungas användande av sociala medier – en studie med en diskursteoretisk ansats] Supervisor: Anders Giertz Assessor: Jan Petersson   The aim of this study is to investigate school social workers view on young people using social media. With this study we are intended to understand how discourses affect the interventions of school social workers. LÄS MER

  3. 8. Den reflekterande ledarrollen i sociala organisationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annika Sjögren Arvidson; [2013]
    Nyckelord :Reflection; action; leadership; organization; Reflektion; handling; ledarskap; reflektion;

    Sammanfattning : Abstract   Author: Annika Sjögren Arvidson Title: The reflective leadership role in social service organizations   Supervisor: Anders Giertz Assessor: Jan Petersson     I have studied the leadership role of unit managers in social service organizations and their relationship to the concept of reflective approach. I started from a curiosity about how and if unit managers within social services use the concept reflective approach in their leadership role, and how their organizations look upon this and what the consequences are. LÄS MER

  4. 9. Mergers & Acquisitions in Consultancy Engineering Companies

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Anders Pettersson; Claudiu Pop; Tobias Petersson; [2013]
    Nyckelord :M A; Consultancy Engineering Companies; Benefits;

    Sammanfattning : The aim of this case study is to investigate if mergers and acquisition transactions are a value creating activity within engineering consultancy companies before and after the merger and who actually benefits from this activity. The method used for this case study was through qualitative interviews (open-ended & focused interviews), collection of archival records and documents. LÄS MER

  5. 10. Staden som klassrum

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anders Petersson; [2012]
    Nyckelord :IKT; digitalism; läromedel; utomhuspedagogik; hist;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kanbedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka påfördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilkadigitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelaroch nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogisktperspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger frånflera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad. LÄS MER