Sökning: "Aspekter på samverkan"
Visar resultat 11 - 15 av 369 uppsatser innehållade orden Aspekter på samverkan.
11. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER
12. Kommunikation inom kommunal hälso- och sjukvård kring den äldre patienten : Ur ett sjuksköterskeperspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund Andelen äldre personer ökar i Sverige och den grupp bland äldre som ökar mest är över 90 år. Antalet äldre som är i behov av vård- och omsorgsinsatser från både socialtjänsten och hälso- och sjukvård förväntas därmed också öka. LÄS MER
13. SKOLKURATORNS ROLL I FRÄMJANDET AV ELEVERS VÄLMÅENDE : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna kvalitativa studie utforskar skolkuratorernas roll och arbetssätt för att främja elevers välbefinnande inom grundskolans miljö, med särskilt fokus på användningen av olika strategier och metoder. Studien belyser hur skolkuratorer arbetar för att skapa en trygg och stödjande atmosfär. LÄS MER
14. Behandlingsarbete med ungdomar på HVB : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om behandlingsarbete med särskild inriktning på relationer och psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : En del av den sociala barnavården i Sverige består av hem för vård eller boende (HVB), som är en typ av institutionsvård utanför det egna hemmet. Aktuell studie syftar till att undersöka hur personal på HVB-hem beskriver institutionens behandlingsmässiga utgångspunkter och hur de uppfattar behandlingsarbetet med ungdomarna. LÄS MER
15. “Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, särskilt när det gäller internationella aspekter av värdegrundsarbete och integration av elever med utländsk bakgrund. Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra utlandsfödda lärarnas röster och undersöka hur lärare med utländsk bakgrund själva uppfattar sin roll i skolans värdegrundsarbete. LÄS MER