Sökning: "Demokratiska medborgarideal"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Demokratiska medborgarideal.

  1. 1. Hur är den ideala medborgaren? : En studie om medborgarideal i det nationella provet i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mårten Holmström; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; medborgarideal; demokratifostran; nationella provet i samhällskunskap;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen i den svenska skolan har en normativ uppgift i att forma morgondagens medborgare vilket gör skolämnet till ett intressant analysobjekt. Vilka medborgare man vill ha i samhället är och har länge varit en omdebatterad fråga. LÄS MER

  2. 2. Demokratiska medborgarideal i läroplaner och kursplaner för samhällskunskapsämnen : En jämförelse av Skottland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karl Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Democratic civic ideals; curricula; education; Sweden; Scotland; Demokratiska medborgarideal; läroplaner; utbildning; Sverige; Skottland;

    Sammanfattning : In this Bachelor thesis, I conducted a comparative analysis of democratic citizenship seen through the lens of two countries’ academic curricula. The analysis examines how Sweden and Scotland express their ideals of a democratic citizenship, through curricula learning goals, capacities and courses, i.e. LÄS MER

  3. 3. Medborgarbildning genom historieundervisning : En undersökning och jämförelse av styrdokument för historia i Sverige och Finland med syfte att bättre förstå historieämnets medborgarfostrande funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Isac Bergwall; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolans huvudsakliga funktion är att förbereda individer för livet i samhället. Utbildningen måste alltså se till attfrämja och förmedla de värderingar och de egenskaper som av samhället anses önskvärda och detta kan idag förstås som ett demokratiskt medborgarideal. LÄS MER

  4. 4. Demokrati- och medborgarideal : i läromedel för åldrarna 6 till 9 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellinor Hjortsberg; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarideal; didaktiska utmaningar och läromedel.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att synliggöra demokratiska ideal i läromedel för åldrarna 6 till 9 år samt visa på dessa ideals något motsägelsefulla innehåll. Frågeställningarna i studien undersöker och diskuterar medborgarideal i läromedel samt vilka didaktiska utmaningar idealen kan innebära för lärare. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns ingen mening att veta om man inte förstår” : En analys av samhällskunskapsämnets kärna i det senmoderna samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Carolina Gagzis; Frida Giertz; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskapsämnet; moderna samhället; senmoderna samhället; kunskapssyn; didaktik; utbildningskonception; värdegrund; kritisk realism;

    Sammanfattning : Den samhällsutveckling som skett innebär ett skifte från en modern till en senmodern tid. Det senmoderna samhället präglas av globalisering, konsumtion och individualisering till skillnad från den moderna tidens mer kollektivistiska anda. LÄS MER