Sökning: "Diamantjakten"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Diamantjakten.

  1. 1. Försvårar förenklade texter i läromedel läsförståelsen? : En kvalitativ och kvantitativ läsbarhetsanalys av Diamantjaktens nivåanpassade läseböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :My Larshagen; [2022]
    Nyckelord :LIX; läsbarhetsindex; kvalitativ läsbarhetsanalys; ABC-klubben; Diamantjakten; Nivåanpassade läseböcker;

    Sammanfattning : En kvantitativ och kvalitativ läsbarhetsanalys av ABC-klubbens nivåanpassade läseböcker för årskurs 2. Boken för årskurs 2 heter Diamantjakten och finns i tre läsnivåer, På väg, 2A och 2B. LÄS MER

  2. 2. Hur ser relationen ut mellan de didaktiska typologierna och våra läromedel? : En läromedelsanalys i svenska för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nalin Cook; Evelina Reuterstrand; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska åk 2; ämnesspråk; ämnesfokus; kunskapsemfaser; följemening.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kritiskt granska läromedel för att få en inblick i vilka meningserbjudanden läromedel förmedlar till elever och på så sätt få förståelse för de erbjudande läromedel ger till eleverna. 2. LÄS MER

  3. 3. Genus och etnicitet i läseböcker : En kvalitativ analys om hur karaktärer framställs i läseböcker för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Karolina Dahlberg; Evestam Mattsson Emelie; [2021]
    Nyckelord :Normkritiskt tänkande; läseböcker; grundskolan; intersektionalitet; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att med hjälp av ett normkritiskt perspektiv analysera hur olika karaktärer i svenskämnets läseböcker för årskurs 2 framställs. Detta görs via en kvalitativ textanalys av både text och bild i böckerna Diamantjakten, Kolla, en tidsmaskin! och Hemligheten. LÄS MER

  4. 4. Individualisering genom nivåanpassat läromedel : En analys av läromedlet Diamantjakten 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Muhannad Khalaf; Eric West; [2020]
    Nyckelord :Individanpassning; Läromedel; Nivågruppering; Nivåanpassat läromedel; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys av läromedlet Diamantjakten som ingår i läromedelserien ABC- klubben. Diamantjakten är ett nivåanpassat läromedel för årskurs 2 med läseböcker på tre nivåer, På väg, 2A och 2B. LÄS MER

  5. 5. ABC-Klubben – Vem får vara med? : En intersektionell multimodal innehållsanalys av tre läseböcker för årskurs 1–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kartby; Anna Lönnqvist; [2020]
    Nyckelord :intersektionalitet; genus; etnicitet; funktionsvariation; innehållsanalys; multimodalitet;

    Sammanfattning : Böckerna om ABC-klubben används frekvent av elever i de lägre skolåren i den svenska skolan. Studien ämnar att utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöka frekvensen av representation hos kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation i läseböcker för lågstadiet, samt undersöka på vilka sätt dessa kategorier framställs genom karaktärernas representation i text och bild. LÄS MER