Sökning: "Grundlärare inriktning fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Grundlärare inriktning fritidshem.

  1. 1. Musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jimmy Marcus Sjöstrand; Mattias Manne; Mikael Nyborg; [2023-10-19]
    Nyckelord :identitetsskapande; hälsa; musik; ramfaktorer; fritidshem; lärare i fritidshem; musicking; socialkonstruktionism; didaktik; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Musikens roll i fritidshemmet är generellt sett ett område där det finns en betydligt liten mängd forskning om hur musik används inom fritidshemmets kontext. Syftet med vår studie är att undersöka hur musikundervisning konstrueras i fritidshem i ett didaktiskt perspektiv, enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i fritidshemmet : En intervjustudie med grundlärare med inriktning fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Joakim Svendsen; Gustav Norman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Lärare i fritidshem; Skolan; elever; digitala verktyg; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka på vilket sätt lärare i fritidshemmet arbetar med digitala verktyg. Vidare handlar studien om fördelar och nackdelar med digitala verktyg. För att undersöka detta har en kvalitativ intervjumetod genomförts och fem lärare med inriktning fritidshem intervjuades i studien. LÄS MER

  3. 3. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  4. 4. Balansen mellan de dubbla yrkesrollerna : Lärare i fritidshem och lärare i ett praktisk-estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Carlberg; Emma Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem; lärare i fritidshem; dubbla yrkesroller; socialkonstruktivismen;

    Sammanfattning : Utifrån utbildningen grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne får examinerade en dubbel yrkesroll. Det är en relativt ny utbildning vilket gör att det inte finns många som i dagens läge utövar båda yrkesrollerna. LÄS MER

  5. 5. Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Idah Johnsson; Lena Johansson; [2022-03-22]
    Nyckelord :Fritidshemsverksamhet; grundlärare med inriktning mot fritidshem; fritidslärare; planeringstid;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen och styrdokumentens efterfrågar. Syftet med denna studie är att undersöka grundlärare inom fritidshems uppfattningar av planeringstid där följande frågor avses att besvaras: ● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem av innehållet som ska göras under deras planeringstid? ● Vilka uppfattningar har grundlärare i fritidshem om hur de arbetar med innehållet under sin planeringstid? ● Vilka utmaningar och möjligheter ser dessa lärare med sin planeringstid? Studien utgår från en fenomenografisk ansats där kvalitativa mailintervjuer besvarats av sex fritidslärare. LÄS MER