Sökning: "Idrott och hälsa i grundskolan 2012"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Idrott och hälsa i grundskolan 2012.

  1. 6. Mot mål eller i mål, det är frågan : En undersökning av det målrelaterade betygssytemets tillämpning i ämnet idrott och hälsa under Lpo 94 och Lgr 11

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mats Bratteby; [2012]
    Nyckelord :betyg; idrott och hälsa; koder; läroplan;

    Sammanfattning : I föreliggande undersökning är syftet att studera hur lärare i idrott och hälsa tillämpar det målrelaterade betygssystemet och diskutera hur denna praktik påverkats och påverkas av olika faktorer såsom läroplan, betygssystem och kunskapssyn. I studien riktas intresset både mot tillämpningen av betygsättningspraktiken under tiden för Lpo 94 med tillhörande kursplan för idrott och hälsa och hur den kan komma att påverkas under Lgr 11. LÄS MER

  2. 7. Olika syn på kunskap? : En kvalitativ studie av läroplanen i Sverige respektive Finland

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evelina Nymark; [2012]
    Nyckelord :kunskap; kunskapssyn; skola; Sverige; Finland; jämförelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka vilken kunskapssyn som framträder i Sveriges respektive Finlands läroplan för grundskolan samt i kursplanen för idrott och hälsa. Detta med hjälp av två frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns i läroplanens övergripande del länderna emellan? Vilka likheter och skillnader finns i kursplanerna för ämnet idrott och hälsa? Med "läroplanens övergripande del" menar jag de delar som berör skolan som helhet, det vill säga allt det som finns skrivet fram till att skolans ämnen presenteras var för sig i så kallade kursplaner. LÄS MER

  3. 8. Betygens likvärdighet : En jämförelse mellan skolnivå och lärarnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Markus Stoor; [2012]
    Nyckelord :Betyg; Betygsättning; Likvärdighet; Flernivåanalys; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur mycket av problemet med bristande likvärdighet i betygsättningen som finns på lärar- respektive skolnivå. Avvikelsen mellan slutbetyg i grundskolan och kursbetyg i gymnasieskolan används som mått på bristande likvärdighet. LÄS MER

  4. 9. Valmöjligheter inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur idrottslärare resonerar kring anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sebastian Lindström; [2012]
    Nyckelord :Grundskolan; Anpassad idrottsundervisning; Kvalitativa intervjuer; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte med min studie var att undersöka hur idrottslärare tänker kring individanpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter. Mina frågeställningar var: Ska man anpassa undervisningen så att eleverna erbjuds olika valmöjligheter och i så fall varför? Vilka för- och nackdelar finns det med en anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa? Hur kan man genomföra anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa på ett bra sätt?   Som metod valde jag att ha en kvalitativ ansats för att på så sett få en djupare förståelse för hur idrottslärarna tänker och resonerar kring att erbjuda valmöjligheter. LÄS MER

  5. 10. Är man hälsosam om man är bra på idrott? : En kvalitativ intervjustudie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Loise Karlsson; Mikaela Pettersson; [2012]
    Nyckelord :hälsa; hälsoundervisning; elevperspektiv; kursplanen i idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Hur upplever eleverna på skolan hälsoundervisningen inom ämnet idrott och hälsa? Finns det ett samband mellan deras svar och det som står i Lpo 94?   Syftet med uppsatsen är att undersöka den upplevda hälsoundervisningen ur ett elevperspektiv. Vi vill genom en kvalitativ intervjustudie ta reda på vad eleverna lär sig under de senare åren på grundskolan därför har vi valt att intervjua 16 elever i årskurs 9. LÄS MER