Sökning: "Instagram and social semiotic multimodal text analysis"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Instagram and social semiotic multimodal text analysis.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Consumer responsibilization in sustainable fashion communications on Instagram : A multimodal discourse analysis

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Vera Sofie Thallinger; Lusanda Ntintili; [2021]
    Nyckelord :Instagram; Social Media; Multimodal Discourse; Consumer Responsibilization; Sustainable Fashion; Cultural Marketing;

    Sammanfattning : Background, Problem Statement and Gap - Political agendas informed by the negative impacts of increasing consumption (including fashion consumption) have allocated major parts of the responsibility to contribute to sustainable development to individual consumers. These agendas subsequently highlighted the need to provide more information, including through media and social media, about the negative impacts of fashion consumption - and consumption at large - to the consumer. LÄS MER

  3. 3. Dubai - störst, högst och lyxigast? -En multimodal kritisk diskursanalys av Dubais officiella turismkonto på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Batan; Emma Rask; [2019]
    Nyckelord :Multimodal critical discourse analysis; social semiotics; Instagram; social actors;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain a greater understanding of how companies use the social media platform Instagram to represent and promote a place. More precisely, it is of interest to analyze the media production of luxury tourism and how communication tools are applied in order to affect the consumers’ perceptions and increase tourism. LÄS MER

  4. 4. Söndagsbrunch och fredagslunch : En semiotisk bild- och textanalys av influencers matbilder på Instagram samt responsen från följarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmie Olsson; Julia Thor; [2017]
    Nyckelord :influencer; micro celebrity; instagram; social media; power; semiotic; influencer; mikrokändis; instagram; sociala medier; makt; semiotik;

    Sammanfattning : Den här studiens problemformulering grundar sig i de underliggande maktstrukturer som finns på den sociala plattformen Instagram. Studien fokuserar på hur framstående Instagramprofiler, så kallade influencers, presenterar sina matbilder. LÄS MER