Sökning: "Kritisk diskursanalys Ikea"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Kritisk diskursanalys Ikea.

  1. 1. Reindeer Husbandry and Wind Power : Discourses surrounding the construction of IKEA's wind park on Glötesvålen and its local effects on reindeer husbandry

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Adam Augustsson; [2021]
    Nyckelord :reindeer husbandry; sapmi; wind power; ecological modernization; discourse; renewable energy; climate change; lichen; Spivak; IKEA; OX2; rennäring; sapmi; vind energi; ekologisk modernisering; diskurs; förnybar energi; klimatförändringar; lav; Spivak; IKEA; OX2;

    Sammanfattning : The exploitation of land in Northern Sweden has caused a significant depletion of grazing grounds for semi-domesticated reindeer. This is a threat to the indigenous Sami reindeer herders of Sweden, who rely on the grazing ground in order to sustainably feed their herds. LÄS MER

  2. 2. Hur ser hemmen ut i Sköna hem? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GIS

    Författare :Johan Gunhamre; [2017]
    Nyckelord :Hemmet; samhället; media; identitet; livsstil och stadsutveckling;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hem i Sverige, platserna där hemmen är lokaliserade, samt om de boende och deras inredningar. Fokuset ligger på människors identiteter, livsstilar och smak, samt stadsutveckling. Syftet med den här uppsatsen är att i mer generella termer diskutera stadsutvecklingen i förhållande till hemmets utveckling. LÄS MER

  3. 3. Du är vad du köper : En kritisk diskursanalys av IKEAs serie Vad gafflar ni om?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elin Doverby; Malin Olsson; [2016]
    Nyckelord :content marketing; IKEA; critical discourse analysis; Vad gafflar ni om?; consumption life; convergence culture; reflexive self; Fairclough; Bauman; Giddens; Jenkins; content marketing; IKEA; kritisk diskursanalys; Vad gafflar ni om?; konsumtion; konsumtionsliv; konsumtionskulturteori; reflexiva jaget; Fairclough; Bauman; Giddens; Jenkins;

    Sammanfattning : Our modern society is based on a culture of consumption, where individuals are in an on- going search for self-realization through consumption. But in a society with buzz a of commercials and information, a society where media users are getting more critical towards commercialized messages it’s harder for companies to be heard. LÄS MER

  4. 4. Det här är en svart dag för Sverige : En komparativ studie i nyhetsdiskurs mellan Dagens Nyheter och Fria Tider i deras rapportering om knivådet i Västerås kontra skolattacken i Trollhättan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Jimmy Timm; Jens Wahlström; [2016]
    Nyckelord :right-wing populist news media; alternative news media; framing; discourse; högerpopulistiska nyhetsmedier; alternativmedia; gestaltningsteorin; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa innehållsanalysen har varit att undersöka hur ett högerpopulistiskt nyhetsmedie kontra ett traditionellt nyhetsmedie gestaltar knivdådet på Ikea i Västerås samt skolattacken i Trollhättan som skedde med kort mellanrum hösten 2015. De båda dåden fick stor uppmärksamhet och den redan intensiva debatten om invandring blossade upp ytterligare. LÄS MER

  5. 5. Ideologi, ekonomi och konsumtion - en kritisk studie av IKEA:s marknadskommunikation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Erik Kruse; [2015]
    Nyckelord :Cultures; economy; ideology; discourse; consumption; marketing communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Parts of the postmodern consumer research argue that researchers must change their perspective from a modernist to a postmodern point of view when studying consumers and consumption. This postmodern perspective is described by Firat and Venkatesh (1995) through five conditions of postmodern consumption. LÄS MER