Sökning: "Läroplan för förskolan reviderad 2010"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Läroplan för förskolan reviderad 2010.

  1. 1. Han, hon eller hen? : En kvalitativ studie av förskolelärares upplevelser och förståelser aav förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Kjellman; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan Lpfö 98 (reviderad 2010) redogör för att ansvaret för att motverka könsmönster och traditionella könsroller inom förskolans verksamhet ligger hos förskoleläraren. Det ligger således i förskolans uppdrag att implementera arbetssätt som främjar detta uppdrag i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  2. 2. "Barn lär sig så mycket för dem är som små svampar" : Förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna-Carin Södergren; [2015]
    Nyckelord :Förskola; matematik; läroplan; förskollärare; pedagoger; barn; fenomenografi; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vika uppfattningar förskollärare har om barns möte med matematik i förskolan och hur det kommer till utryck i deras arbete samt undersöka hur förskolans läroplan Lpfö 98 reviderad 2010 finns med i deras arbete. Studien är gjord med utgångspunkt ur ett fenomenografiskt perspektiv och studien bygger på kvalitativa intervjuer från fem förskollärare från fem olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Demokratiarbetet med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Lindahl; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; kommunikation; de yngsta barnen; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : För att söka ge en tydligare bild av vilka variabler som, utifrån pedagogernas uppfattningar, kan utgöra förutsättningar för arbetet med demokrati och värdefrågor med de yngsta barnen i förskolan analyseras resultatet som grundar sig på pedagogers utsagor. Syftet med arbetet är att åskådliggöra på vilket sätt pedagoger förhåller sig till och implementerar demokratiuppdraget i arbetet med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskap i förskolans läroplan : En studie om förskollärares uppfattningar om naturvetenskap i den reviderade läroplanen för förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maja Andersson; [2014]
    Nyckelord :Implementation; knowledge of a subject; revised curriculum; support; preschool; Förskola; implementering; reviderad läroplan; stöd; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan reviderades 2010. I uppdateringen och utvecklingen av läroplanen är det bland annat naturvetenskapen som fått nya och kompletterade strävansmål. Det har kommit fram att intresse och kunskaper saknas hos majoriteten av eleverna senare i skolgången och allt färre söker till naturvetenskapliga program efter grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbete på förskolan : i relation till reviderad läroplan (1998;2010)

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Katrin Staf; Tina Utterberg; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; reviderad läroplan; språkutveckling; språkstörning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares kunskap, synsätt, erfarenhet och vilket arbetssätt det genererar i arbetet med alla barns språkutveckling efter förskolans reviderade läroplans införande (1998; 2010) gällande det förtydligade målet språk och kommunikation samt hur begreppet undervisning tolkas.                                                             För att få en förståelse för förskolan och det förändrade uppdraget beskrivs förskolan ur ett historiskt perspektiv till nutid. LÄS MER