Sökning: "Lärprocess"

Visar resultat 16 - 20 av 177 uppsatser innehållade ordet Lärprocess.

  1. 16. Kvotflyktingars möte med digital hälso- och sjukvård : En kvalitativ studie av kommunala tjänstemäns erfarenhet av kvotflyktingars möte med den svenska hälso- och sjukvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sandra Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Quota refugees; enablement; health literacy; digital; healthcare; Kvotflyktingar; enablement; hälsolitteracitet; digital; hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Sverige tar sedan 2018 emot 5 000 kvotflyktingar om året. De kommer direkt från tredje land och mottages av Sveriges kommuner direkt på flygplatsen. Mycket är annorlunda, inte minst den digitala nivån som möter dem i det nya samhället. LÄS MER

  2. 17. Utomhuspedagogik i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Bjelk Theres; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva ett examensarbete som tar utgångspunkt i ämnet utomhuspedagogik där syftet har varit att undersöka hur pedagoger ser på förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus med barnen i förskolan.   Med utomhuspedagogik menas att förflytta verksamheten utanför de ordinarie lokalerna och lärmiljöerna man finner inomhus. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares perspektiv på hur undervisning och pedagogisk miljö kan designas : Hur barn erbjuds att skapa mening i sin kommunikation och lärprocess - ur ett multimodalt och designorienterat perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Wiesemann; Clara Fridén; [2022]
    Nyckelord :Preschool teacher; Teaching; Environment; Multimodal communication; Children’s meaning-making; Design for learning; Förskollärare; Undervisning; Miljö; Multimodal kommunikation; Barns meningsskapande; Design för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare talar om sitt sätt att designa undervisning i förskolan för att alla barn ska erbjudas förutsättningar att delta, kommunicera och skapa mening i sina lärprocesser. Studien har som utgångspunkt att bidra med kunskap om vilka resurser förskollärare använder i sin undervisning för att kunna erbjuda alla barn meningsskapande och kommunikation. LÄS MER

  4. 19. Tillbaka till grunden : En självobservationsstudie om tankar och känslor hos en nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kentaro Ragert; [2022]
    Nyckelord :beginner; phenomenology; instrument; video documentation; logbook; nybörjare; fenomenologi; instrument; videodokumentation; loggbok;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka känslor och tankar som uppstår inom mig när jag går igenom en nybörjarfas i musikaliskt instrumentspel samt vilka pedagogiska strategier jag använder för att gynna mitt eget lärande av ett nytt instrument. Detta har jag gjort genom att börja spela ett instrument som jag aldrig har spelat förut, i detta fall trumpet. LÄS MER

  5. 20. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER