Sökning: "L1- och L2-talare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden L1- och L2-talare.

  1. 1. Ordvitsar i reklam, hajar du? : En kvalitativundersökning om attityder till och förståelse av ordvitsar i reklam hos modersmålstalare och andraspråkstalare av svenska.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Söderlund Buitrago; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; humor; ordvitsar; reklam; ordvitsar; L1- och L2-talare; L1- och L2-informanter; L2-inlärare.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förståelse av och attityder till ordvitsar i reklamerna Lidl  ”Lidl är Lidl. Allt annat är olidligt.” och Delicato ”Tallriksmodellen”. Syftet med undersökningen är att ta reda på likheter och skillnader för L1- och L2-talare av svenska i deras attityder och förståelse av ordvitsar i en reklam. LÄS MER

  2. 2. Ordförståelse i SVA03 och SVE03 : en jämförelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Annika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförståelse; läsvanor; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen redogör för en jämförelse av ordförståelsen hos L1- och L2-elever och urvalsgruppen har varit elever som läser gymnasiekurserna Svenska som andraspråk 3 och Svenska 3. Syftet var att studera skillnaderna grupperna emellan, både kvantitativt och kvalitativt, samt kopplingen till informanternas läsvanor. LÄS MER

  3. 3. Språka ut! : - En studie om talutrymmets fördelning mellan elever med svenska som modersmål och elever med annat modersmål än svenska

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sara Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; talutrymme; L2-talare; L1-talare; mediering; stöttning; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur mycket talutrymme elever med annat modersmål än svenska får och tar i klassrummet, i jämförelse med elever med svenska som modersmål. Särskild vikt läggs vid utrymmet för utforskande tal och mediering. LÄS MER

  4. 4. Syntaktisk priming i svensk L1- och L2-produktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ingrid Iversen; [2015]
    Nyckelord :syntaktisk priming; strukturell priming; L2-produktion; passivkonstruktion;

    Sammanfattning : En rad studier som har undersökt syntaktisk priming som fenomen och metod har genomförts framför allt med L1- och L2-engelska. Kan man se effekter av syntaktisk priming inom L2, även när L2 är svenska? Finns det någon skillnad mellan effekterna av priming i en grupp deltagare med svenska som L2, jämfört med effekterna i en grupp deltagare med svenska som L1? Kan man finna samband mellan olika bakgrundsfaktorer som vistelsetid, omfattning av språkanvändning respektive språkbehärskning och effekter av priming i en grupp svenska som L2-talare? För att finna svar på dessa frågor genomfördes ett experiment med syntaktisk priming. LÄS MER

  5. 5. Verbanvändning vid skriftlig produktion hos avancerade inlärare av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sophia Tranefeldt; [2011]
    Nyckelord :verb; free written production; Swedish as a second language; verb usage; semantic fields; L2; lexical competence; lexical errors; lexicon; verb; verbanvändning; svenska som andraspråk; L2; skriftlig produktion; lexikal kompetens; andraspråk; lexikala fel; verbfrekvens; semantiska fält; L2-talare; verblexikon; ordförråd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här uppsatsen undersöker verbanvändningen i skriftlig produktion hos en grupp avancerade svenska som andraspråkselever. Studien granskar såväl kvantitativa som kvalitativa aspekter i elevernas verbordförråd. LÄS MER