Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Vi tänker på konst : makt och perspektiv på två offentliga konstverk
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This thesis is based on two case studies of public art, Tony Cragg's artwork Points of View and Marianne Lindberg De Geer's artwork Jag tänker på mig själv. The purpose of the thesis is to clarify municipal processes related to public art and to investigate how perceptions of public art can differ between art institutions, art critics and the general public. LÄS MER
2. Hållbar matkonsumtion och den sociala kontextens roll -En kvalitativ studie om studenters upplevelser kring hur matkonsumtionen påverkas ur ett hållbarhetsperspektiv när de träder in i ett nytt fält
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this essay is to study what influences university students' sustainable food consumption when entering a new field. It will be interesting to study the extent to which students’ sustainable food consumption is characterized by previous experiences from growing up, and new experiences that arise with the entry into the new field. LÄS MER
3. “Jag bryr mig mer om vem jag är med” - om elevers val av aktiviteter i fritidshem och på raster
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ambitionen med studien är att öka förståelsen för hur elever agerar i de fall vuxna inte styr deras val. Vår fråga gäller huruvida elever väljer vad de ska göra beroende på vad de har för intresse eller vem de vill vara med. LÄS MER
4. "Den största skadan gör den som vänder ryggen till" : - en studie om pedagogers erfarenhet av att bemöta barn i kris
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra pedagogers erfarenheter av hur man kan bemöta barn i kris. Vi har även valt att undersöka huruvida barns kriser och dess omfattning skiljer sig mellan olika socioekonomiska områden, vilka rutiner som finns tillgängliga på de olika förskolorna och om pedagogerna erbjuds något stöd i krisarbetet med barn. LÄS MER
5. Var finns Vipanandan? - Elevers förståelse av värdegrundsarbete ur ett Bourdieuskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Arbetet behandlar värdegrundsarbete på en gymnasieskola i Lund ur ett elevperspektiv men förklarat med stöd av Pierre Bourdieus begrepp. Syftet är att med utgångspunkt från Bourdieus begrepp om kapital, habitus och fält nå fördjupad förståelse av elevernas uppfattning om det värdegrundsarbete som bedrivs vid den gymnasieskola de alla är elever på. LÄS MER