Sökning: "Till Peter"

Visar resultat 1 - 5 av 1531 uppsatser innehållade orden Till Peter.

  1. 1. Döden lockar med färgrika drömmar : Kapitalistisk realism i The Road och Another Now

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Peter Eriksson; Elliot Burman; [2024]
    Nyckelord :The Road; Cormac McCarthy; Another Now; Yanis Varouvakis; capitalism; capitalist realism; neoliberalism; end of history; future; hope; ideology; marxism; utopianism; utopia; dystopia; optical democracy; Ernst Bloch; Fredric Jameson; postmodernism; post-apocalyptic; The Road; Another Now; Cormac McCarthy; Gianis Varoufakis; kapitalism; kapitalistisk realism; nyliberlism; historiens slut; framtid; hopp; ideologi; marxism; utopianism; utopi; dystopi; optisk demokrati; Ernst Bloch; Fredric Jameson; postmodernism; postapokalyptisk;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker vi hur kapitalistisk realism, så som formulerat av Mark Fisher, uttrycks i två samtida romaner: The Road (2006) av Cormac McCarthy och Another Now (2021) av Gianis Varoufakis. Vi undersöker även romanernas relation till hopp och använder Ernst Blochs idéer i ämnet. LÄS MER

  2. 2. Den historiska romanen - underhållning eller medium för kvinnokamp? : – Genuskontrakt och nutidsanalogier i Räkna hjärtslag och Döda kvinnor förlåter inte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Thorén; [2024]
    Nyckelord :Historisk roman; Katarina Wennstam; Katarina Widholm; genus; genuskontrakt; nutidsanalogi; historiebruk.;

    Sammanfattning : De romaner som ligger till grund för analys i denna uppsats är Katarina Widholms Räkna hjärtslag (2021) och Katarina Wennstams Döda kvinnor förlåter inte (2023). Syftet med undersökningen är att se hur Widholm och Wennstam gestaltar genus i sina romaner, samt hur gestaltningen svarar mot en samtida problematik. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  4. 4. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Digital tillgänglighet genom smartklockans sensorer : En studie om navigering på mobilwebb för användare med finmotoriska svårigheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Carl-Peter Asp; Carl Battistich; [2024]
    Nyckelord :Finmotoriska svårigheter; smartklocka; mobilwebb; digital tillgänglighet;

    Sammanfattning : Med hjälp av den digitala tekniken i vår vardag kan vi kommunicera, betala och använda oss av sociala medier som är en stor del av samhället. Personer med finmotoriska svårigheter upplever att det finns ett fysiskt hinder att använda sig av den digitala tekniken och lever därför i digitalt utanförskap. LÄS MER