Sökning: "Tydliga budskap"

Visar resultat 6 - 10 av 86 uppsatser innehållade orden Tydliga budskap.

  1. 6. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dan Larsson; Bipasha Borén; [2023]
    Nyckelord :Attraktivitet; semiotik; semiotiska resurser; semesterresor; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER

  2. 7. En studie av projektledarens kommunikation i porduktutvecklingsprocessen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Eurenius; Victoria Hjertberg; [2023]
    Nyckelord :communication; project management; project teams; methods; kommunikation; projektledare; projektteam; metod;

    Sammanfattning : Att vara projektledare inom ett produktutvecklingsföretag kräver effektiv kommunikation mellan projektledare och projektdeltagare. Kommunikation kan vara utmanande och olika kommunikationskanaler kan användas för att nå fram med budskap. LÄS MER

  3. 8. Hur konstrueras hållbara budskap? : En kvalitativ text- och bildanalys av Svenska Turistföreningens hållbara kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Aniander; Jennifer Backman; [2022]
    Nyckelord :sustainable communication; non-profit organizations; semiotic analysis; rhetoric analysis; hållbar kommunikation; ideella organisationer; semiotisk analys; retorisk analys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har på senare år blivit allt mer omtalat och ett ämne som ses som en lösning på den rådande klimatkris som världen står inför. För att ämnet ska uppmärksammas i samhället krävs det att organisationer och beslutsfattare kommunicerar budskapet, dock saknas det tydliga definitioner för hur kommunikationen ska konstrueras. LÄS MER

  4. 9. "Men Naturen bryr sig inte" : En ekokritisk analys av tre bilderböcker samt en diskurs om miljömedveten litteratur för barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emilie Sørensen; [2022]
    Nyckelord :Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; human; nature; ecomimesis; Timothy Morton; anthropomorphism; anthropocentrism; Maria Nikolajeva; picture book; picture books; didactics; aesthetics; environment; Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; människa; natur; ekomimesis; Timothy Morton; antropomorfism; antropocentrism; Maria Nikolajeva; bilderbok; bilderböcker; didaktik; estetik; miljö;

    Sammanfattning : In this essay I study how humans and nature are portrayed in three Swedish picture books: Sprätten satt på toaletten(1970) by Annika Elmqvist, En blommas liv (2008) by Stefan Casta and Sara Lundberg and Naturen (2020) by Emma Adbåge. This is done based on the concept of ecomimesis from Timothy Morton's Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (2007) and other ecocritical terms such as: anthropocentrism, anthropomorphism and nature. LÄS MER

  5. 10. Är karriärmöjligheter inom banksektorn lika oavsett bakgrund? En kvalitativ fallstudie om en Storbanks inkluderande mångfaldsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Berg; Amanda Öberg; [2021-11-24]
    Nyckelord :chefskap ledarskap; etnisk mångfald; utländsk bakgrund; inkludering;

    Sammanfattning : Målet med Sveriges integrationspolitik är lika möjligheter och livschanser för alla i landet men samtidigt finns det tydliga exempel på när det är svårt för människor med utländsk bakgrund att etablera sig på arbetsmarknaden. Tidigare forskning konstaterar att arbetsgivaren spelar en avgörande roll i integrationen och att organisationens ledare innehar en stor roll i mångfaldsarbetet. LÄS MER