Sökning: "Uses and Gratification"

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden Uses and Gratification.

  1. 21. "Man kan ju ha kontakt med vem som helst i helavärlden, det är det fantastiska med socialamedier som gör att övervakning inte känns så allvarligt." : En kvalitativ undersökning av mediaövervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessica Wenngren; [2023]
    Nyckelord :Surveillance capitalism; media use; generational perspectives; integrity; uses and gratification; Övervaknings-kapitalism; mediaanvändning; generationella perspektiv; integritet; användar-teorin;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker media-övervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier genom en kvalitativ undersökning. Studien syftar till att avslöja generationsskillnader i medvetenhet och beteende när det gäller mediaövervakning. LÄS MER

  2. 22. To be or not to BeReal : En kvalitativ intervjustudie om hur användare upplever och använder den sociala medieplattformen BeReal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alice Berg; [2023]
    Nyckelord :BeReal; interaktionsmöjligheter; intrycksstyrning; motivationer; sociala medier; självrepresentation; uses and gratification; äkthet;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ användarstudie där syftet är att få en ökad förståelse av hur användare av den sociala mediaplattformen BeReal ser på sin användning. Specifikt vill studien få fram vad det är som motiverar användare, hur de ser på självrepresentationen på plattformen samt vilken roll plattformens interaktionsmöjligheter har. LÄS MER

  3. 23. Överlevnadsstrategi eller morbid nyfikenhet? : En kvalitativ intervjustudie om svenska kvinnors true crime-konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Julia Billmark; Johanna Björk; [2023]
    Nyckelord :True crime; Kvinnor; Överlevnadsinstinkt; Uses and Gratification; traumahantering; mentalförberedelse; genus;

    Sammanfattning : In today's media landscape, the consumer has a wide variety of choices. One salient genre that has grown in popularity over the past decade is true crime. A genre that previous research has shown is popular with the female audiences. LÄS MER

  4. 24. Digital källkritik : En kvalitativ studie om gymnasieungdomars syn och medvetenhet kring digital källkritik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erik Blommegård; Ellen Liljeklev; [2023]
    Nyckelord :Källkritik; källkritiska strategier; Uses and Gratification; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utforska gymnasieungdomars medvetenhet kring begreppet “digital källkritik" och vilka strategier de använder när de är källkritiska. Studien kommer också att undersöka vilken inre- och yttre motivation som finns hos gymnasieungdomarna när det gäller att vara källkritisk. LÄS MER

  5. 25. HEJ GOOGLE! VILKEN ROLL HAR FÖRVÄNTNINGAR FÖR SYNEN PÅ INFLUENCER MARKETING PÅ TIKTOK?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Rebecca Elinder; Melina Kälström; [2022-08-01]
    Nyckelord :TikTok; förväntningar; influencer marketing; sociala medier; reklam; genus;

    Sammanfattning : Commissioned by JMG, Gothenburg University, this study has taken on the significance and acceptance of advertising. In today’s society everything is based around the internet and social media platforms. LÄS MER