Sökning: "Värdekedjan"
Visar resultat 21 - 25 av 272 uppsatser innehållade ordet Värdekedjan.
21. Hållbar omställning av den svenska köttbranschen genom implementering av vegetabiliskt protein
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknikSammanfattning : Köttindustrin har en omfattande negativ klimatpåverkan då värdekedjan släpper ut växthusgaser. Andra problem industrin bidrar till är markdegradering, förorening och övergödning. Till följd av detta har industrin börjat granskas och alternativa tillvägagångssätt och produkter framkommit. LÄS MER
22. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER
23. Är intressentengagemang nyckeln till framgångsrikt hållbarhetsarbete? : En undersökning av svenska verkstadsindustriföretag och dess värdekedjor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till efterfrågat empiriskt material gällande hur intressentengagemang implementeras i företag, hur detta påverkar arbetet med hållbara värdekedjor och vilka möjligheter och utmaningar som detta medför. Studien är baserad på sex intervjuer med svenska verkstadsindustriföretag, vilka belyser hur intressentengagemang används i organisationen för att främja hållbarhet i dess värdekedjor. LÄS MER
24. Digital produktutveckling: Svenska modeföretags syn på en 3D-baserad framtid
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie undersöker svenska modeföretags användning av digitala 3D program i produktutvecklingsfasen. Modebranschen är på många sätt en innovativ och utvecklande bransch. Trots detta är nuvarande design- och produktutvecklingsprocess fortfarande till stor del mycket traditionell. LÄS MER
25. Challenges and success factors for scaling up an upcycling value chain : A case study and material flow analysis on public school craft classes in Stockholm
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Upcycling is the process of repurposing discarded materials into new products of higher value, and holds significant potential for sustainable waste management. This thesis explores the challenges and opportunities involved in expanding upcycling practices in the city of Stockholm, with a specific focus on craft classes in public schools. LÄS MER