Sökning: "Virtual clothing"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Virtual clothing.

  1. 1. Virtuell klädprovning via AR : En kvalitativ studie om hur virtuell klädprovning via Augmented Reality påverkar en konsuments köpbeslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Filippa Åkesson; Mariama Touray; [2024]
    Nyckelord :AR augmented reality ; virtual clothing fitting; purchase decision process; experience; needs; value creation; AR augmented reality ; virtuell klädprovning; köpbeslutsprocess; upplevelse; behov; värdeskapande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och dess teknologiska utveckling har gett upphov till nya digitala lösningar, däribland AR (Augmented Reality) är ett av de digitala verktyg som under de senaste åren fått en ökad uppmärksamhet bland både chefer och forskare. Augmented reality är ett virtuellt verktyg vars innehåll integreras i en användares uppfattning om den verkliga världen. LÄS MER

  2. 2. The Devil Wears (New) Prada

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Björkman; Elsa Spenninge; [2023]
    Nyckelord :identity projects; self-presentation; luxury fashion rental; Consumer Culture Theory; access-based consumption; luxury fashion; Impression Management; Social Distinction; the extended self; Business and Economics;

    Sammanfattning : In contemporary society, it is emphasised that ownership of clothing plays a crucial role in construction- and presentation of personal identities. With the rise of sustainable consumerism and the sharing economy, access-based consumption has emerged as a notable trend, offering individuals temporary access to non-exclusively owned clothing. LÄS MER

  3. 3. Virtuella klädesplagg i onlinespel : En kvalitativ studie om svenska spelkonsumenters varumärkesengagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Kjellgren; Amanda Wessén; [2023]
    Nyckelord :Virtual clothing; Brand engagement; Digitalization; Value creation; Online gaming; Consumer value; Generation-Z; High-end fashion; Virtuella klädesplagg; Varumärkesengagemang; Digitalisering; Värdeskapande; Onlinespel; Konsumentvärde; Generation-Z; High-end fashion;

    Sammanfattning : I takt med en ökning av digitalisering i samhället sätter det även press på modevarumärken att fortsatt anses vara relevanta. Detta medför en större press på marknadsförare då konsumenter söker en mer interaktiv relation till varumärken. Varumärken behöver hitta nya sätt att engagera och bygga positiva relationer till konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Hur konsumenter ser på att prova kläder genom augmented reality : En kvalitativ studie om hur konsumenter upplever klädprovning genom mobile augmented reality

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emelyn Celis; Alicia Edberg; [2022]
    Nyckelord :Augmented reality AR ; Mobile augmented reality MAR ; Mobile phone; Application; Virtual and Experience; Augmented reality AR ; Mobile augmented reality MAR ; Mobiltelefon; Applikation; Virtuell och Upplevelse;

    Sammanfattning : Augmented reality has in recent years become a topic that’s frequently discussed among business managers and marketing practitioners, due to the findings that support the technology's ability to influence consumer behavior. The technology is offering consumers exceedingly product information, a pleasurable shopping experience and a greater interactive interface. LÄS MER

  5. 5. Young adults' adoption to fashion brands use of extended reality technologies such as Virtual Clothing

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Fahmo Mohamed Issak; Ghina Jamaleddine; [2022]
    Nyckelord :Virtual clothing; Virtual fitting; Extended reality XR ; Augmented reality AR ; Covid-19;

    Sammanfattning : Background: There is a noticeable digital shift in the fashion industry. COVID-19 Pandemic has acted as a great accelerator to the digital shift. Specifically retail is one of the industries that has grown more digitally oriented as a result of the global pandemic that hit the world in 2020 (Moneta & Sinclair, 2020). LÄS MER