Sökning: "att formas av sin kultur"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden att formas av sin kultur.

  1. 6. Hur formas judisk identitet i Sverige? Ett inifrånperspektiv av uppfattningar och praktiserande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Adrian Rappestad; [2022-04-07]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kultur; Judisk identitet; Unga Vuxna;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens mål är att undersöka hur identitet praktiseras och uppfattas av människor med judisk bakgrund som lever i Göteborg. Uppsatsen ställer frågor om att leva i två olika kulturer, dels den svenska som är det samhälle som dessa personer lever och är integrerade i och dels den judiska som är etnisk och en del av den personliga identiteten. LÄS MER

  2. 7. Ett ofrånkomligt mellanförskap - En kvalitativ studie om transnationell identitet hos unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Matilda Pettersson Bustamante; [2022]
    Nyckelord :Transnationell identitet; andra generationens invandrare; ackulturation; diskriminering; symbolisk interaktionism; dubbelmedvetenhet; etnisk identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en globaliserad värld har identitet och tillhörighet kommit att bli något som människor allt mer reflekterar över. Andra generationens invandrare är en grupp individer som ofta uppmärksammas inneha en gränsöverskridande etnisk tillhörighet, vilket leder till en transnationell identitet. LÄS MER

  3. 8. Medarbetarintroduktion ur mentorers perspektiv : En uppsats om mentorers pedagogiska ledarskap ur ett handlingsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Ekehult; [2021]
    Nyckelord :onboarding; medarbetarintroduktion; mentor; mentorskap; handledare; handledning; industri; upplärning; kontextuellt lärande; handlingsteori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har medarbetarintroduktionen undersökts ur introduktionsmentorers perspektiv. Dessa mentorer har haft ett formellt uppdrag för att introducera medarbetare och lära upp nytillkomna medarbetare i arbetsuppgifterna. LÄS MER

  4. 9. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :arkitektur; hem; drömhem; bildanalys; heminteriör; Roland Barthes; Pierre Bourdieu; symboliskt kapital; kulturellt kapital; smak; god smak; smak och konsumtion; konsumtion och värderingar; föreställningar om drömhem; visuella representationer av arkitektur; Beatriz Colomina; studium; punctum; visuell kultur; representationer av arkitektur; visualisering; visualiseringar av arkitektur; architecture; home; dream home; image analysis; home interiors; taste; good taste; visual representations of architecture; visual culture; representations of architecture; visualizations; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER

  5. 10. Konstnärer och arbetsmarknaden – mellan konstnärligt driv och ekonomiskt tvång : En kvalitativ intervjustudie av audiovisuella kreatörers arbetssituation

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Lina Hytry; [2020]
    Nyckelord :Kreativitet; lönearbete; frilans; alienation; arbetsförhållanden; konstnärlig identitet; audiovisuell; marxism;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en djup förståelse för en liten grupp audiovisuella kreatörers kreativitet i relation till deras arbetsförhållanden. Resultatet är användbart för forskning inom kreativitet, inom arbete med fokus på kultur- och kreativarbete, samt användbart för aktörer inom branschen. LÄS MER