Sökning: "barn stress förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 141 uppsatser innehållade orden barn stress förskolan.

  1. 11. Bildstöd för flerspråkiga barn i förskolan : en observations och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt-Marie Gustafsson; Jihan Karem; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Bildstöd; Språkutveckling; Inkludering; Demokrati; Proximala utvecklingszonen; Scaffolding; Förskola; Minskad stress;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av hur förskollärare använder bildstöd som pedagogiskt redskap för flerspråkiga barn och vilken påverkan förskollärarnas användning av bildstöd kan ha för flerspråkiga barn i förskolan. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares arbetsmiljö : En intervjustudie om hur förskollärare uppfattar sin arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Hillberg; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; arbetsmiljö; barngruppsstorlek; stress; krav; arbetsbelastning; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom kvalitativ intervju, utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om sin arbetsmiljö i förskolan och hur denna arbetsmiljö upplevs påverka det pedagogiska arbetet, samt vilket inflytande förskollärarna upplever sig ha på arbetsplatsen.Studiens resultat visar att förskollärares arbetsmiljö uppfattas ge upphov till stress och hög arbetsbelastning till följd av exempelvis många barn i barngrupperna. LÄS MER

  3. 13. Det största steget i barns liv : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Atefeh Hassani; Jila Raoufi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytningsteori; trygg och otrygg anknytning; separationsångest; anknytningsperson anknytningsrelation och trygg bas.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares syn på inskolningsperioden av yngre barn som upplever separationsångest på förskolan. Studien belyser olika faktorer som förskollärare menar kan påverka förutsättningarna för barnens trygga anknytning på förskolan. LÄS MER

  4. 14. En kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Wallentin; Suzana Panek Schnaubelt; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Lärande; Utomhuspedagogik; Utveckling;

    Sammanfattning : Abstract I denna kvalitativa studie som baseras på intervjuer, ligger fokus på att dels ta reda på vilken syn verksamma förskollärare har på utomhuspedagogik, dels vilka erfarenheter de har av ämnet, men även undersöka hur de arbetar för att bidra till barns utveckling och lärande i utemiljön. Tidigare forskning visar på många fördelar med utomhuspedagogik, som autentiska miljöer som skapar en växelverkan mellan den bokliga bildningen och sinnliga upplevelser i barnens inlärning. LÄS MER

  5. 15. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Meijer; Alexsandra Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsa; ljud och oljud; materiella ting och pedagoger;

    Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER