Sökning: "barn stress förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 141 uppsatser innehållade orden barn stress förskolan.
11. Bildstöd för flerspråkiga barn i förskolan : en observations och intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av hur förskollärare använder bildstöd som pedagogiskt redskap för flerspråkiga barn och vilken påverkan förskollärarnas användning av bildstöd kan ha för flerspråkiga barn i förskolan. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
12. Förskollärares arbetsmiljö : En intervjustudie om hur förskollärare uppfattar sin arbetsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien var att genom kvalitativ intervju, utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om sin arbetsmiljö i förskolan och hur denna arbetsmiljö upplevs påverka det pedagogiska arbetet, samt vilket inflytande förskollärarna upplever sig ha på arbetsplatsen.Studiens resultat visar att förskollärares arbetsmiljö uppfattas ge upphov till stress och hög arbetsbelastning till följd av exempelvis många barn i barngrupperna. LÄS MER
13. Det största steget i barns liv : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares syn på inskolningsperioden av yngre barn som upplever separationsångest på förskolan. Studien belyser olika faktorer som förskollärare menar kan påverka förutsättningarna för barnens trygga anknytning på förskolan. LÄS MER
14. En kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning i utemiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract I denna kvalitativa studie som baseras på intervjuer, ligger fokus på att dels ta reda på vilken syn verksamma förskollärare har på utomhuspedagogik, dels vilka erfarenheter de har av ämnet, men även undersöka hur de arbetar för att bidra till barns utveckling och lärande i utemiljön. Tidigare forskning visar på många fördelar med utomhuspedagogik, som autentiska miljöer som skapar en växelverkan mellan den bokliga bildningen och sinnliga upplevelser i barnens inlärning. LÄS MER
15. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER