Sökning: "barns tankar om demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden barns tankar om demokrati.

  1. 1. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER

  2. 2. Vem bestämmer i förskolan? : En kvalitativ studie utifrån förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Akyildiz; Sofie Skoglund Gredfors; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Förhållningsätt; Relationella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn har- och ges möjlighet till delaktighet och inflytande genom förskollärarens förhållningssätt. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio legitimerade förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Demokrati i förskolan - en cirkulär rörelse : En kvalitativ studie om barnkonventionens artikel 12 i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emmy Andersson; [2021]
    Nyckelord :Convention on the rights of the children; childrens influence; democracy; communication; action; reflection; Barnkonventionen; barns inflytande; demokrati; kommunikation; handling; reflektion;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how pre-school teachers and principalspractices democracy in pre-schools. In this study, four phenomenographic interviews were made to get access to pre-school teachers and principal perspective on how the democracy mission is expressed in four different pre-schools. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens demokratiska arbetssätt : En kvalitativ studie om demokratiuppdraget i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Simon Västsäter; [2021]
    Nyckelord :Children’s influence; democracy; democratic working methods; preschool; preschool teachers; Barns inflytande; demokrati; demokratiskt arbetssätt; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare hanterar demokratiuppdraget i förskolan. Demokratiuppdraget i förskolan ses som något komplext med många delar. För att undersöka hur förskollärare hanterar demokratiuppdraget har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Möjligheterna är ju deras initiativ och deras drivkraft, idéer, intressen och tankar som har lett fram till vad arbetet formas som" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i den planerade undervisningen 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Johansson; Tilda Fridh; [2020]
    Nyckelord :Undervisning; Inflytande; Demokrati; Förskola; Barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap gällande barns inflytande i den planerade undervisningen. Studien bygger på en kvalitativ metod och använde sig av intervjuer för att få syn på förskollärares tolkning och uppfattningar gällande barns inflytande. LÄS MER