Sökning: "barns uppväxtvillkor"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden barns uppväxtvillkor.

  1. 11. Uppväxt på landsbygden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2017-06-22]
    Nyckelord :Barn; klass; landsbygd; genus; kön; sexualitet; förskoleklass;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för föreliggande studie har varit att undersöka hur föreställningar om klass, kön och sexualitet görs i en förskoleklass vardagliga verksamhet i en ort på landsbygden. En genomgång av tidigare forskning har visat på en avsaknad av forskning om yngre barns identitetsskapande framförallt gällande klass och icke-urbana platser. LÄS MER

  2. 12. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonathan Madeland; Olle Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Klasskillnader; Meningsfull fritid; Social reproduktion; Likvärdiga möjligheter; Fritidshem;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER

  3. 13. Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; [2016-02-12]
    Nyckelord :vänskap; barn; kön; genus; förskola; etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt bidrag för att synliggöra vardagslivets villkor för barn på förskolan samt belysa den svenska jämställdhetsdiskursen. LÄS MER

  4. 14. Barngruppens storlek -en fråga om likvärdighet : en studie av policydokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Vigren; [2016]
    Nyckelord :preschool; child number; quality; benchmarking; organization; equivalence; content analysis; förskola; barnantal; kvalitet; riktmärken; organisation; likvärdighet; innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2014 plockas riktmärket på 15 barn/barngrupp i förskolan bort. Det främsta argumentet till detta beslut var att istället för att fokusera på en siffra skulle ”barnets bästa” styra barngruppens storlek. 2016 återinförs riktlinjer om en maxgräns för antal barn i barngruppen. LÄS MER

  5. 15. När är ett barn inte längre ett barn... : En studie om vuxna barns upplevelser av att växa upp i en missbruksmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Hanna Johansson; Lovisa Lindström; [2015]
    Nyckelord :Social work; social pedagogy; addiction; attachment; children; parents; Socialt arbete; socialpedagogik; missbruk; anknytning; barn; föräldrar;

    Sammanfattning : Utifrån ett generellt kunskapsintresse behandlar studien hur barns uppväxtvillkor har påverkats av att växa upp i en familj där det har pågått ett alkoholmissbruk. Vi upplever att det är ett tabubelagt ämne i samhället idag som behöver belysas och pratas mer om. LÄS MER