Sökning: "dansutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet dansutbildning.

  1. 1. Breaking the loop : A study on how collaborative learning impacts accessibility in dance

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Alva Degerfeldt; Klaudia Rychlik; [2023]
    Nyckelord :collaboration; collaborative learning; access; accessibility; dance; dance education; samarbete; kollaborativt lärande; tillgång; tillgänglighet; dans; dansutbildning;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is a study of how collaborative learning impacts accessibility, with a particular attention given to the relationship between the learning process and accessibility. The aim is to gain insights into how collaborative learning as a pedagogical approach impacts accessibility in a group of mixed ability dancers. LÄS MER

  2. 2. Att inkludera historia i jazzdansundervisning : Relationen mellan den praktiska undervisningen och jazzdansens historia

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Paulina Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Danspedagogik. Dans; Lärande; dansutbildning;

    Sammanfattning : This study investigates how jazz educators relate their practical dance teaching to the history of the genre and analyses whether or not the history is incorporated in the didactic part of the education for a jazz dancer. This thesis is based on interviews with four active jazz dance teachers. LÄS MER

  3. 3. Dansgenrer på svenska gymnasieskolor : en kvantitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Evelina Strigner; [2021]
    Nyckelord :Dance genre; modern and contemporary dance; jazz; ballet; street; curriculum theory; dance education; upper secondary school; Dansgenre; modern och nutida dans; jazz; balett; street; läroplansteori; dansutbildning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Dance genres in Swedish upper secondary school - a quantitative survey Dance as a subject in upper secondary school is a relatively young subject with a vague framing that provides the teachers with more room for interpretation. The aim of this paper is to shed light on a somewhat unexplored researched field and to contribute with knowledge about what dance genres that are featured in Swedish upper secondary schools. LÄS MER

  4. 4. Vi ville krossa fördomar - det var där allt började. : Poddar som medel för att utveckla normkritisk kunskap om dans.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Teresia Lundahl Vigil; [2021]
    Nyckelord :norm-critical; Podcast; dance education; gymnasium; dance; normkritik; estetiska programmet; dansutbildning; podcast; gymnasiet;

    Sammanfattning : We wanted to break with prejudices- that´s where it all started.Podcast as a tool to develop a norm-critical pedagogy in dance education. This master thesis explores issues about academic dance education in the dynamic of a traditional and contemporary expectations in the discipline. LÄS MER

  5. 5. Är du dansare? Oj, vad vig du måste vara! : En hermeneutisk studie om danslärares syn på styrka och rörlighet inom dansutövandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nathalie Djordjevic; [2018]
    Nyckelord :dans; dansutbildning; ämnesdidaktik; rörlighet; styrka;

    Sammanfattning : Syftet med denna hermeneutiska fallstudie är att skapa kunskap om hur lärare inom utbildningsledet mot att bli en professionell dansare uttrycker uppfattningar om styrka och rörlighet inom utbildningarna och dansutövandet. Tre linjeansvariga danslärare intervjuades och studiens data analyserades utifrån den hermeneutiska cirkeln. LÄS MER