Sökning: "dansutbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet dansutbildning.
1. Breaking the loop : A study on how collaborative learning impacts accessibility in dance
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This bachelor thesis is a study of how collaborative learning impacts accessibility, with a particular attention given to the relationship between the learning process and accessibility. The aim is to gain insights into how collaborative learning as a pedagogical approach impacts accessibility in a group of mixed ability dancers. LÄS MER
2. Att inkludera historia i jazzdansundervisning : Relationen mellan den praktiska undervisningen och jazzdansens historia
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This study investigates how jazz educators relate their practical dance teaching to the history of the genre and analyses whether or not the history is incorporated in the didactic part of the education for a jazz dancer. This thesis is based on interviews with four active jazz dance teachers. LÄS MER
3. Dansgenrer på svenska gymnasieskolor : en kvantitativ undersökning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Dance genres in Swedish upper secondary school - a quantitative survey Dance as a subject in upper secondary school is a relatively young subject with a vague framing that provides the teachers with more room for interpretation. The aim of this paper is to shed light on a somewhat unexplored researched field and to contribute with knowledge about what dance genres that are featured in Swedish upper secondary schools. LÄS MER
4. Vi ville krossa fördomar - det var där allt började. : Poddar som medel för att utveckla normkritisk kunskap om dans.
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : We wanted to break with prejudices- that´s where it all started.Podcast as a tool to develop a norm-critical pedagogy in dance education. This master thesis explores issues about academic dance education in the dynamic of a traditional and contemporary expectations in the discipline. LÄS MER
5. Är du dansare? Oj, vad vig du måste vara! : En hermeneutisk studie om danslärares syn på styrka och rörlighet inom dansutövandet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna hermeneutiska fallstudie är att skapa kunskap om hur lärare inom utbildningsledet mot att bli en professionell dansare uttrycker uppfattningar om styrka och rörlighet inom utbildningarna och dansutövandet. Tre linjeansvariga danslärare intervjuades och studiens data analyserades utifrån den hermeneutiska cirkeln. LÄS MER