Sökning: "dataveillance"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet dataveillance.

  1. 1. ”…att biblioteket är en plats där inget sparas” : en intervjustudie om dataveillance och personlig integritet på folkbibliotek

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anton Carlander Borgström; [2023]
    Nyckelord :dataveillance; personlig integritet; folkbibliotek; publika datorer; big data; digital litteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the ways in which relevant personnel view dataveillance and user privacy, in the context of providing internet access via desktop computers at public libraries. Two research questions are put forth: 1. ”In what ways do relevant personnel engage with user privacy, in relation to dataveillance?” and 2. LÄS MER

  2. 2. Staff’s perception of students’ informational privacy in higher education: The case of Canvas

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Jan-Philip Tummes; [2023]
    Nyckelord :Sustainable development; informational privacy; dataveillance; surveillance cultures; learning management system; Canvas;

    Sammanfattning : This study aims at discussing how students’ informational privacy in the learning management system (LMS) Canvas is perceived by staff at higher education institutions (HEIs), as well as identifying challenges arising from dataveillance and from perceptions of informational privacy themselves. The study of perceptions is based on a range of interviews at five HEIs in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Att överväga integriteten på sociala medier : En kvalitativ studie om hur den äldre generationen upplever att dataövervakning påverkar deras integritet på Facebook och hur den förhandlas

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Eliasson; Rebecca Löwy; [2021]
    Nyckelord :integrity; dataveillance; target advertising; media use; elder generation; exclusion; integritet; dataövervakning; riktad reklam; medieanvändning; äldre generationen; utanförskap;

    Sammanfattning : Studien “Att överväga integriteten på sociala medier” ämnar belysa och problematisera hur den äldre generationen förhandlar med sin integritet samt hur den påverkas av dataövervakning. Uppsatsen undersöker den äldre generationen i åldrarna 60–80 år om hur de uppfattar integritet och dataövervakning på Facebook. LÄS MER

  4. 4. Beneath the surface of China's Social Credit System

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Jacqueline Olsen; [2020]
    Nyckelord :Social Credit System; Social functions; Technology; Human rights;

    Sammanfattning : China has developed a technological Social Credit System that monitors, collects, and analyses behavioural data from citizens and enterprises. The system categorises them trustworthy or untrustworthy according to their behaviour. LÄS MER

  5. 5. Den skräddarsydda reklamen En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Höglund Ekehäll; Isabelle Forsberg; [2015-02-10]
    Nyckelord :Facebook; kvalitativ studie; fokusgrupper; online behavioral advertising; online behavioral targeting; riktad reklam; målgruppsanpassning; kvinnoideal; stereotyper; schabloner psykologisk reaktans; reactance; panoptikon; dataveillance; tredjepersonseffekter; reklamundvikande; sociala medier; genus; reklameffekter; övervakning;

    Sammanfattning : Titel Den skräddarsydda reklamen – En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook Författare Anna Höglund Ekehäll och Isabelle Forsberg Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2014 Handledare Malin Sveningsson Antal sidor och ord 42 sidor och 17867 ord, exklusive bilagor och referenser Syfte Syftet med studien är att beskriva unga vuxna kvinnors upplevelser av den riktade reklamen på Facebook. Metod och material Kvalitativ studie baserad på två fokusgruppsintervjuer Huvudresultat Studien visar att det finns en medvetenhet kring att reklamen på Facebook är riktad samt en viss kunskap kring hur det går till. LÄS MER