Sökning: "digitala lärverktyg"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden digitala lärverktyg.

  1. 21. Digitala läromedel för adderat lärande En studie om hur digitala lärverktyg används i matematikundervisningen på lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sofie Lindberg; Jenny Stenslund; [2016-10-14]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Matematik; Lågstadiet; Digitalisering; Informationsteknologi;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har påverkat samhället genom att IT idag är en naturlig del i många människors vardag. Detta har medfört en förändring inom skolan där eleverna enligt läroplanen ska lära sig att använda IT. Genom att involvera mer IT i skolan har betydelsen av välgjorda digitala läromedel ökat och dess efterfrågan. LÄS MER

  2. 22. Digitala lärverktyg i undervisningen : En kvalitativ intervjustudie av elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Eriksson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Lärplattan spelar roll för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jimmy Talén; Benny Jensen; [2015]
    Nyckelord :Students with special needs; technology utilites; student with disabilities; social interaction; communication; students with disorder; inclusion; internet and inclusive education; digitala redskap; digitala lärverktyg; social interaktion; kommunikation; samspel; lärande och inkludering; stimulated recall; Fallstudie; observation; intervju; samtal; dramaturgiska perspektiv; performance; framträdande; interaktion; främre och bakre regioner; rollgestaltningar; elevperspektiv; mediering; artefakter; appropriering; Sociokulturella perspektiv; Goffman; Lärpatta; Kvalitativ studie; metodologisk triangulering; fältanteckningar; pupils in special school; The tablet; grundsärskolan; hjälpmedel; motivation; lärverktyg; mobila applikationer; digitala mötet; mötet; lärande; lustfyllt;

    Sammanfattning : AbstractProblemområdeFlertalet elever med diagnos utvecklingsstörning som är mottagna i grundsärskolan är i behov av stöd i lärande och kommunikationen med andra människor. Hjälpmedlen kan vara av olika slag bland annat i form av en lärplatta. LÄS MER

  4. 24. Lärplattans effekter för motivation till lärande Tablet´s impact on motivation for learning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Karlsson Hallström; [2015]
    Nyckelord :en-till-en; en-till-många; IKT-kunskaper; lärplatta; lärverktyg; motivation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utifrån studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgång visar resultatet att lärplattan är ett bra och framgångsrikt redskap för lärande och då detta med utgångspunkt från alla elever, med eller utan behov av särskilt stöd. Det som främst visat sig har betydelse är att lärplattan ökar elevens motivation till lärande men även dennes självkänsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhämtning. LÄS MER

  5. 25. "Smartphonen är som en egen liten hjärna". En kvalitativ studie om specialpedagogers syn på smartphonens användbarhet som pedagogiskt hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Sjögren; [2014-11-03]
    Nyckelord :delaktighet; digitala lärverktyg; digital kompetens; smartphone; mobilt lärande; IKT; sociokulturell teori; artefakt; kvalitativ ansats;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the present study is to investigate whether and how nine teachers of special education for older students, primarily at Upper secondary school, consider the smartphone an appropriate pedagogical means of assistance to improve participation and to support students with special education needs within and outside the school environment. Theory: The theoretical framework for the study is the sociocultural perspective on learning. LÄS MER