Sökning: "förlagskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet förlagskunskap.

  1. 1. Läs dig bättre: En analys av skapandet och mottagandet av bästsäljande självhjälpsböcker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Elsa Wallerö; [2023]
    Nyckelord :Förlagskunskap; marknadsföring; mottagning; självhjälpslitteratur; bästsäljare; sociala medier; TikTok; Publishing studies; marketing; reception; self-help books; bestsellers; social media; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The market for self-help books has rapidly expanded and gained influence over the last couple of years, partially due to social media users increasing the genres status on the book market. This essay will look at three different bestselling books within the genre: Atomic Habits, The Body Keeps the Score, and The Subtle Art of Not Giving a F*ck. LÄS MER

  2. 2. Den kristna ljudboken : något för den svenska bokmarknaden?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Sharon Elbaz; [2021]
    Nyckelord :Ljudbok; kristen litteratur; streamintjänst; varumärkesteori; Honneth teori; kristen ljudbok; minoritetsgrupp; förlagskunskap; bokmarknadskunskap; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The audiobook is a format that has invaded the Swedish book market. Through it’s format it has made literature available to more people, just like the paperback did when it was first introduced on the market. LÄS MER

  3. 3. Pseudonymer i förlagsbranschen : det fabricerade författarnamnet som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Louise Jingryd; Ida Schiött; [2021]
    Nyckelord :förlagskunskap; bokmarknadskunskap; Genette; pseudonymer; Jenkins; vetenskaplig teori; paratexter; konvergenskultur; Ciuraru; intervju; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This paper examines different authors and their reasons as to why they use pseudonyms. With the help of theories like Paratexts, Thresholds of Interpretation (1997) by Gérard Genette and Konvergenskulturen (2012) by Henry Jenkins, the essay provides an insight into why authors choose to use pseudonyms as well as publishers’ marketing strategies for this. LÄS MER

  4. 4. En författare presenteras : en studie av hur förlag presenterar författare för unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Ebba Vult von Steyern; [2017]
    Nyckelord :Bonnier Carlsen; author presentations; Keywords: YA; young adult; publishing studies; websites; Rabén Sjögren; B Wahlströms; förlag; unga vuxna; hemsidor; förlagskunskap; författarpresentationer; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyze how authors who write books for young adults are presented on their publishers’ website. By analyzing the textual presentation of the authors the main objective is to answer these questions: are there any reoccurring aspects in the presentations? Can you tell that the authors write for young adults? Are there any differences or similarities in how the male and female authors are presented? A qualitative method was used to analyze the textual presentation in order to answer the questions above. LÄS MER

  5. 5. Samtidig, plattformsoberoende och materiell : en undersökning av kandidatuppsatser vid Förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Freke Räihä; [2014]
    Nyckelord :förlags- och bokmarknadskunskap; bokmarknadskunskap; förlagsvetenskap; interdisciplinär; vetenskapsteori; litteratursociologi; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker ämnesval samt i viss mån metodik och teoretisk utgångspunkt inom en avgränsning bland en mängd kandidatuppsatser inom disciplinen förlagskunskap i utbildningen Förlags- och bokmarknads­kunskap. I undersökningen finns ett resonemang kring dessas yrkes­inriktning och hur uppsats­skribenterna gestaltar detta genom de fokus som deras uppsatser tar. LÄS MER