Sökning: "förskole matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskole matematik.

  1. 1. Skolverkets obligatoriska kartläggningsmaterial i matematik ur ett specialpedagogiskt perspektiv: : Vilken betydelse har ”Hitta matematiken” för elevens matematikutveckling i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Enocksson; Maria Gusafsston; [2021]
    Nyckelord :hinder i matematikutvecklingen; specialpedagogik; tidiga insatser; kartläggningsmaterial; förskoleklass;

    Sammanfattning : Matematikkunskaperna i svensk skola har under senare år visat på negativa resultat i internationella mätningar, och därför tillsattes en ”läsa-skriva-räkna-garanti” som åtgärd (Skolverket, 2020b). Syftet med garantin är att eleven redan i förskoleklass ska erbjudas tidiga stödinsatser om hinder i matematikutvecklingen uppmärksammas, vilket även framhävs i forskningen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Matematik är som strössel på en glass : En intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet i, arbetet kring matematik med små barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tess Sjöblom; Yvonne Lewander; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; små barn; matematik; taluppfattning;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet kring, förskolans yngsta barn och arbetet med matematik i förskolan. Studiens resultat visar att deltagande förskollärare är ytterst medvetna om att matematik finns överallt och att små barn erfar matematik genom lek och samspel. LÄS MER

  4. 4. Bland mucklor och kugghjul... : En studie om förskolebarns matematik användande av en applikation på iPaden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Grip; [2013]
    Nyckelord :Applikation; förskole matematik; ikt; interaktivt lärande; iPad; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med matematik : En studie om hur matematik synliggörs i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Susanne Jönsson; Hanna Petersson; [2009]
    Nyckelord :Matematik; förskola; förskoleklass; synliggöra; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att synliggöra och få kunskaper om några pedagogers arbete med matematik i förskola och förskoleklass. Vi valde att använda oss av observationer och semistrukturerade intervjuer. I vår under­sökning har sammanlagt sex pedagoger deltagit, fyra av dem arbetar i förskolan och två i förskoleklass. LÄS MER