Sökning: "förskollärare och barnskötare i arbetslag på förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden förskollärare och barnskötare i arbetslag på förskola.
1. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER
2. Att leda ett arbetslag till en trygg barngrupp : Förskollärares ledarskap och arbetslagets gemensamma arbetssätt
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka förskollärares ledarskap i relation till arbetslaget och hur utformandet av deras gemensamma arbetssätt som främjar barngruppens trygghet kan se ut. För att undersöka syftet har vi skickat ut enkäter med frågor inriktade på ledarskap, arbetssätt, och barns trygghet. LÄS MER
3. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER
4. Att implementera genusarbete i förskolans verksamhet : Pedagogers tolkning av läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet för denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger tolkar läroplanens skrivningar om genus och normer, samt hur de upplever att dessa texter implementerats i verksamheten. Studien utgår ifrån kvalitativa metoder där semistrukturerade intervjuer har använts för insamlandet av data. LÄS MER
5. "Öppenhet och förståelse för varandra och att ha roligt. Det är viktigast." : en kvalitativ undersökning om förskolans arbete med kollegialt lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I en förskoleverksamhet verkar idag olika yrkeskategorier för att skapa de rätta förutsättningarna för att våra barn ska utveckla sitt intresse till ett livslångt lärande. Ett av Skolverkets främsta verktyg för att utveckla- och kvalitetssäkra utbildningen inom förskolans verksamhet går genom ett kollegialt lärande. LÄS MER