Sökning: "fashion diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fashion diskurs.

  1. 1. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  2. 2. "Let's do good"? : En kvalitativ studie av fast fashions hållbarhetskommunikation och generation Zs kritiska blickar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Linnea Fällman; Ida Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Generation Z; sustainability communication; fast fashion; greenwashing; critical discourse; participatory culture; NA-KD; Gina Tricot.; Generation Z; hållbarhetskommunikation; fast fashion; greenwashing; kritisk diskurs; deltagarkultur; NA-KD; Gina Tricot.;

    Sammanfattning : Title: “Let’s do good”? – a qualitative study of fast fashions sustainability communication and generation z’s critical view. In recent years, the fast fashion industry has received an abundance criticism for their negative climate impact. LÄS MER

  3. 3. Ålder är bara en siffra, eller? : En multimodal diskursanalys om representationen av äldre kvinnor i Lindex och Cellbes reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Johansson; Cajsa Thorsson; [2022]
    Nyckelord :Multimodal discourse analysis; social sustainability; inclusion; ageism; representation; stereotypes; advertising; Lindex; Cellbes; Multimodal diskursanalys; social hållbarhet; inkludering; ålderism; representation; stereotyper; reklam; Lindex; Cellbes;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur äldre kvinnor representeras i Lindex och Cellbes reklam. Äldre får sällan synas i reklam och därmed underrepresenteras en stor del av Sveriges befolkning. Lindex och Cellbes är två svenska modeföretag som strävar efter att vara både socialt hållbara och inkluderande. LÄS MER

  4. 4. Medias avbildning av den ideala människokroppen - Den heliga graalen eller djävulens verktyg? : En kritisk diskurs- och bildanalys av svenska livsstilsmagasins gestaltning av den ideala människokroppen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Sandra Kullberg; [2016]
    Nyckelord :Media; body ideal; norm; discourse analysis; picture analysis; Media; kroppsideal; norm; diskursanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur media konstruerar och normaliserar den mänskliga kroppen samt hur detta skapar identitetskonstruktioner vilka bygger på sättet att se på vad som anses vara en ideal kropp. Genom en diskurs- och bildanalytisk ansats dekonstrueras mediediskursens föreställningar för att urskilja potentiella motsättningar och dolda antaganden vilka kan ha inverkan på människors liv. LÄS MER

  5. 5. Maktrelationen mellan ”etablerade svenskar” och ”flyktingar” : -  En kritisk diskursanalys av ”flyktingkrisen” i svensk tidningsmedia

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emilie Gottfridson; Mari Lukkarinen; [2015]
    Nyckelord :: migration; refugees; media; figurational sociology; the established and the outsiders; risk society; orientalism; critical discourse analysis; CDA; migration; flyktingar; media; figurationell sociologi; etablerade och outsiders; risksamhälle; orientalism; kritisk diskursanalys; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med denna kritiska diskursanalys är att öka förståelsen för diskursen om den så kallade “flyktingkrisen” i svensk tidningsmedia under september och oktober 2015. Denna specifika och aktuella diskurs har, som vi vet, ännu inte studerats med vetenskapliga metoder då tidigare forskning främst behandlar tidigare flyktingmigrationer i Sverige och i andra länder. LÄS MER