Sökning: "fast fashion business model"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden fast fashion business model.

  1. 1. The Fast Fashion Business Model vs. Environmental Sustainability: A Case Study of Stronger

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Hermon Tesfay; Tilde Herrlin; [2023]
    Nyckelord :fast fashion business model; environmental sustainability; sustainable fast fashion brand; sustainable decision-making;

    Sammanfattning : The fast fashion industry is considered to be the second most polluting industry in the world, facing many challenges regarding environmental sustainability. Due to the rising interest and awareness in environmental sustainability, this study was conducted to discover how fast fashion companies make decisions regarding environmental sustainability and how these decisions are affected by the fast fashion business model. LÄS MER

  2. 2. Fast fashions påverkan på miljön : En studie om konsumenters kunskaper, attityder och beteenden till Fast fashion fördelat mellan kön, ålder och utbildning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saga Ekelund Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumption; environmental threats; attitude; behavior; sustainability; Fast fashion; konsumtion; miljöhot; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, the consumption and production of clothing has increased radically because of Fast fashion. Fast fashion is a business model, which means that clothes are sold at cheap prices and enables and encourages the consumer to buy more clothes. LÄS MER

  3. 3. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Andersson; Louise Forsgren; [2023]
    Nyckelord :slow fashion; business models; slow fashion business model; sustainable business models; slow consumption; fashion industry; slow fashion; affärsmodeller; slow fashion-affärsmodellen; hållbara affärsmodeller; långsam konsumtion; modebranschen;

    Sammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER

  4. 4. Design för hållbar konsumtion : En studie om hur modeföretag kan designa sina webbutiker för att främja hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Lisra; Madelene Rehnvall; [2023]
    Nyckelord :UX-design; design principles; persuasive technology; e-commerce; fast fashion; fashion industry; sustainable consumption; UX-design; designprinciper; övertygande teknologi; e-handel; fast fashion; modeindustri; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln inom detaljhandeln procentuellt ökat vilket har lett till nya sätt att konsumera på. Just digitaliseringen av modehandeln har lett till uppkomsten av fast fashion, en ny affärsmodell med ohållbar miljöpåverkan som placerar modeindustrin i topp tre bland de mest förorenande industrierna i världen. LÄS MER

  5. 5. Digital Transformation in the Fast Fashion Industry: How do Consumers Perceive Phygital Retail?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andi Nur Haeriah; Chiara Jutz; [2023]
    Nyckelord :Digital Transformation; Fast Fashion Brand; Phygital Retail; Customer-Based Brand Equity.; Business and Economics;

    Sammanfattning : The fashion industry has witnessed significant digital transformation, leading to the emergence of phygital retail that seamlessly integrates physical and digital experiences. This study explores the impact of phygital store design on customer-based brand equity in the fast fashion sector, focusing on the drivers and barriers that shape customer perceptions of phygital retail. LÄS MER