Sökning: "filmkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet filmkunskap.

  1. 1. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  2. 2. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER

  3. 3. Film i svenskundervisningen : Vilka potentiella användningsområden har filmmediet för svenskundervisningen i den svenska grund- och gymnasieskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linus Granath; [2012]
    Nyckelord :Filmundervisning; läskunnighet; barn och film; film och litteratur;

    Sammanfattning : Svenskämnets kursplaner betonar att eleverna ska ges möjlighet att möta flertalet olika texttyper under sin utbildning. Film är ett medium som de allra flesta möter frekvent under sin fritid, att använda sig av ett sådant i undervisningssyfte bör ha stora motivationsrelaterade fördelar. LÄS MER

  4. 4. Vad vill tittaren ha? : Berättelse eller Effekter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur; Filosofiska fakulteten

    Författare :Thorbjörn Eklund; [2012]
    Nyckelord :3D animation; Filmkunskap; Hypermediering; Remediering; Filmer;

    Sammanfattning : Att filmens värld skapar magi är ett faktum som inte kan förnekas, i film efter film dras vi som tittare in i äventyr, komplexa historier och dramatiska stunder. I kombination med förtrollande musik till dessa scener får filmerna oss att gråta, skratta eller till och med att häpnas. LÄS MER

  5. 5. Textanalys av läroböcker om film : En komparativ och kritisk närläsning av kurslitteratur i Filmkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Fingal; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER