Sökning: "genrepedagogik"

Visar resultat 26 - 30 av 163 uppsatser innehållade ordet genrepedagogik.

  1. 26. Att anpassa skrivundervisningen i svenska som andraspråk efter alla elevers behov och förutsättningar : En kvalitativ studie om svenska som andraspråkslärares hantering av språklig heterogenitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Manja Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Heterogenitet; individualisering; inkludering; differentierad undervisning; genrepedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i svenska som andraspråk på högstadiet arbetar framför allt i skrivundervisningen utifrån andraspråkselevernas varierande behov och förutsättningar. Differentierad undervisning diskuteras i samband med detta som ett arbetssätt att jobba utifrån elevernas olikheter, samtidigt som alla elever hålls inkluderade i samma kunskapsområde. LÄS MER

  2. 27. Läsinlärning i årskurs 1–3 ur ett andraspråksperspektiv : En kvalitativ studie om arbetssätt samt ramfaktorers och organisatoriska faktorers eventuella påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Hansson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkig; genrepedagogik; läsinlärning; modersmål; modersmålslärare; organisatoriska faktorer; ramfaktorer; samarbete; sociokulturella teorin; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att främst undersöka hur man arbetar med läsinlärning utifrån ett andraspråksperspektiv i årskurs 1–3 men även hur olika ramfaktorer och organisatoriska faktorer påverkar det arbetet. Studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer har använts för att informanterna ska kunna delge sina tankar och åsikter kring de olika frågorna som intervjuguiden omfattar. LÄS MER

  3. 28. ”Jag arbetar utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Eller gör jag det?” : En kvalitativ studie av ämneslärares språk- och kunskapsutvecklande arbete i ämnena svenska och svenska som andraspråk på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Baki Vatansever; [2022]
    Nyckelord :Language and knowledge development methods; swedish language teaching; genre pedagogy; the circle model; reading strategies; SIOP; educational planning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenskundervisning; genrepedagogik; cirkelmodellen; lässtrategier; SIOP; pedagogisk planering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en djupare förståelse för hur svensklärare ställer sig till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och synliggöra lärarnas självförståelse i arbetssättet. Studien består av fyra intervjuer med svensklärare på mellanstadiet i Mellansverige som arbetar som ämneslärare. LÄS MER

  4. 29. Lärares syn på skrivundervisning i grundskolan : en kvalitativ studie med lärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Levin; Nadja Feyli; [2022]
    Nyckelord :cirkelmodellen; feedback; genrepedagogik; lärare; metoder; skola; sociokulturellt perspektiv; skrivförmåga; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka och belysa synen hos svensklärare för årskurs 7–9 i deras arbete med skrivundervisning samt vilka tankar de har om skrivundervisningen och elevernas skrivförmåga. För att skapa en förståelse för det och besvara våra frågeställningar har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som genomförts digitalt via Zoom. LÄS MER

  5. 30. Genrepedagogik som metod för språkutveckling : Language development through genre pedagogy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Malou Andersson; Victoria Anderberg; [2022]
    Nyckelord :Genrepedagogy; Genrepedagogik;

    Sammanfattning : The idea behind this essay has developed during our practical education to become teachers. While having the opportunity to visit and try working at a school, we have received a deepened understanding of how different teachers educate children in different ways. LÄS MER