Sökning: "grammatik hjälp"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden grammatik hjälp.

  1. 1. Kontrastive Studie der Übersetzung schwedischer Modalverben in Viveca Stens Roman Offermakaren ins Deutsche : Kann eine Klassifizierung nach der Systemisch-Funktionellen Grammatik ein Muster aufzeigen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Böiers; [2024]
    Nyckelord :Modalität; Halliday; SFG;

    Sammanfattning : Inom den systemisk-funktionella grammatiken delas modalitet in i fyra olika modalitetstyper. De är SANNOLIKHET, VANLIGHET, FÖRPLIKTELSE och VILLIGHET. I denna kontrastiva studie undersöks hur de tre svenska modalverben böra, skola och kunna tagna ur en svensk nutidsroman kan klassificeras i dessa modalitetstyper. LÄS MER

  2. 2. "Döden tänkte jag mig så." : En kritisk analys av två begravningsbyråers webbtexter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Karin Jonsson; [2023]
    Nyckelord :begravningar; döden; systemisk-funktionell grammatik; multimodal analys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks två begravningsbyråers externa kommunikation med språkvetenskapliga och multimodala metoder för att belysa vad det är för bild av begravningar som de vill förmedla till sina mottagare. Analysen fokuserar på texernas och bildernas ideationella metafunktion, det vill säga, hur språkliga och visuella resurser används för att konstruera gemensamma bilder och mentala föreställningar om verkligheten. LÄS MER

  3. 3. Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Måns Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; traditionell; systemisk-funktionell; läromedel; kvalitativ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. LÄS MER

  4. 4. De förklarade deras kärlek för varandra : En kvantitativ studie i användningen av personliga och reflexiva pronomen i en gymnasiekontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Craig; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasieelever; svensklärarstudenter; Sverige; svenska språket; pronomen; personliga pronomen; reflexiva pronomen; språkbruk; språkriktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en djupare förståelse för gymnasieelevers medvetenhet om de etablerade reglerna för i synnerhet användandet av det reflexiva pronomenet i possessivform, sin, och personliga pronomen i stort. Ytterligare ett syfte med studien är att få kunskap om svensklärarstudenters förhållningssätt till framtida undervisning om olika typer av pronomen. LÄS MER

  5. 5. Grammatik - en repertoar av möjligheter? : En granskning av grammatikkapitel i läroböcker för kursen Svenska 2 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Chatrine Hedlund; [2023]
    Nyckelord :didaktik; grammatik; tröskelbegrepp; funktionella perspektiv; metaspråk; språkstruktur; Svenska 2.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks grammatikkapitel i läroböcker för kursen Svenska 2 i gymnasiet. Syftet är att undersöka huruvida de innehåller felaktigheter eller problematiska formuleringar som kan hämma elevers förståelse av grammatik samt om de har ett funktionellt perspektiv som leder till skrivutveckling. LÄS MER