Sökning: "hur ser barn mönster"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden hur ser barn mönster.
1. Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. LÄS MER
2. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER
4. Interaktioner i förskolan : En kvalitativ studie om hur verbala och icke-verbala interaktioner förs i förskolans samlingssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Interaktioner har visat sig vara av betydelse för utveckling av människors kognitiva och sociala kompetens. Dock visar det sig finnas motsättningar i hur väl interaktioner skapas, görs och tas tillvara på av förskollärare. LÄS MER
5. Design för att minska och upplysa om skärmtid
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER