Sökning: "inåtagerande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet inåtagerande.

  1. 1. Barn som bevittnat våld i hemmet : En studie ur kuratorers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Émile Rosenson; Yasemin Esen; [2013]
    Nyckelord :children; consequences of violence; counselor; domestic violence; witness violence; bevittna våld; barn; kurator; våld i hemmet; våldets konsekvenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skolkuratorer uppmärksammar barn som bevittnat våld i hemmet samt hur barnpsykiatrikuratorer uppfattar att barnen påverkas av detta. Vi har valt att använda en kvalitativ metod och samlat in material från respondenterna genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Alla barn behöver lära sig sociala förmågor, det kommer sällan helt naturligt" - hur elva pedagoger i förskolan ger stöd till barn i samspelssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Björkman; Sandra Sinclair Alenfors; [2012-02-02]
    Nyckelord :samspelssvårigheter; förhållningssätt; utåtagerande; inåtagerande; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att synliggöra några pedagogers förhållningssätt, strategier och metoder kring barn som beskrivs ha samspelssvårigheter i förskolan. De frågeställningar studien utgår ifrån är: • Vilken förståelse och kunskap har pedagogerna när det gäller barn i samspelssvårigheter? • Hur ger pedagogerna barnen stöd i att bli mer delaktiga i lek och vardagliga aktiviteter i interaktion med andra barn och vuxna? • Hur beskriver pedagogerna sin samverkan till vårdnadshavarna? • Hur beskriver pedagogerna det externa stödet gällande arbetet med barn i samspelssvårigheter? Teori: Studien utgår från det sociokulturella perspektivet, där man ser att den rådande kulturen och de sociala miljöförhållandena påverkar barns inlärning – utvecklingsprocess. LÄS MER

  3. 3. Syns vissa barn mer än andra? : om inåt och utåtagerande barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Edfors Vestlund; Edona Gashi; [2012]
    Nyckelord :bemötande; förhållningssätt; inåtagerande beteende; förskola; utåtagerande beteende;

    Sammanfattning : BakgrundI detta avsnitt redogör vi för tidigare forskning och litteratur om inåt- och utåtagerande barn som visar olika beteenden, samt hur pedagogernas förhållningssätt och miljön påverkar barn med dessa beteenden.SyfteSyftet med vår studie är att få en uppfattning av några pedagogers syn på hur beteendet hos inåt och utåtagerande barn avspeglas i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Aktualiseringar och insatser inom Förskoleteamet Tummen : En inblick i förebyggande arbete med barn och familjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Therese Nilsson; Andreas Paulsson; [2010]
    Nyckelord :The collaborative project Tummen; Risk factors; Prevention work; Children; Samverkansprojektet Tummen; Riskfaktorer; Förebyggande arbete; Barn;

    Sammanfattning : För att erbjuda insatser till utsatta barn och familjer som lever i en riskutsatt miljö startades hösten 2007 samverkansprojektet Tummen i Karlstad kommun. Projektet ska nu utvärderas och denna uppsats är en del i denna utvärdering. LÄS MER

  5. 5. Beteende hos barn på språkskola : Jämförelser med normdata från barn med typisk språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Arlene Eriksson; Anna-Karin Oscarsson; [2010]
    Nyckelord :språkstörning; språkskola; beteende; livskvalitet; CBCL; CHQ;

    Sammanfattning : Grav språkstörning hos barn kan orsaka beteendeproblem. För barn med primärt grava språksvårigheter finns specialskola att tillgå, så kallad språkskola. LÄS MER