Sökning: "interkulturell kommunikation i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden interkulturell kommunikation i skolan.

  1. 16. "Det beror på vilken språklig nivå man har uppnått” : En kvalitativ studie om några språklärares upplevelser gällande undervisning av flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Bruce Loeb; [2016]
    Nyckelord :Elever med utländsk bakgrund; flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; monokultrullnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur språklärare på en gymnasieskola upplever ”flerspråkighet” när det gäller undervisning av elever med utländsk bakgrund. Följande frågeställningar beaktades i studien: Vilka didaktiska utmaningar upplever språklärarna som undervisar elever med annat modersmål än svenska att det finns i klassrummet?  På vilket/vilka sätt upplever språklärarna att flerspråkighet är en möjlighet eller ett hinder för elever med ett annat modersmål än svenska? Vilken betydelse anser några språklärare att modersmålet har för elever med utländsk bakgrund? Metoden som användes var kvalitativ och resultatet samlades in via semistrukturerade intervjuer av fyra lärare på en gymnasieskola i centrala Sverige. LÄS MER

  2. 17. En bra början? En fallstudie om nyanlända elevers lärande, motivation, inkludering och skolframgång

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Eriksson; [2015-10-06]
    Nyckelord :nyanlända elever; relationer; förhållningssätt; lärande; motivation; inkludering; faktorer för skolframgång;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att utifrån ett lärarperspektiv belysa hur relationer och förhållningssätt mellan lärare och nyanlända elever kunde påverka elevernas lärande och motivation. Särskilt fokus i studien var samspelet mellan lärare och elev samt vilka förväntningar lärarna hade på eleverna och vilken betydelse det kunde ha för nyanlända elever. LÄS MER

  3. 18. Vad händer med åsikterna? : Järvadialogen som kommunikationsinsats

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Sofie Ågren; Alejandra Garay; [2015]
    Nyckelord :intercultural communication; strategic communication; change communication; integration; residential dialogue; interkulturell kommunikation; strategisk kommunikation; förändringskommunikation; integration; boendedialog;

    Sammanfattning : The area of Järvafältet in the northern parts of Stockholm is one of the many large-scale investments into Swedish residency executed in the 60’s and 70’s, and which got the name Miljonprogrammet. Not until today these buildings have been restored, and frustration has been brewing in these areas for some time. LÄS MER

  4. 19. Interkulturell kompetens hos grundsärskolans speciallärare : I mötet med elever och föräldrar av annan kulturell bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Arge; Eva Johansson; [2015]
    Nyckelord :Grundsärskola; interkulturell; livsvärld; speciallärare; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Immigrationen till Sverige har ökat markant de senaste åren. Kommuner och skolor får ta emot barn och ungdomar från många olika kulturer och grundsärskolan är inget undantag. På grund av elevernas funktionsnedsättning krävs ofta ett mer nära samarbete med elevens hem, vilket ställer andra krav på speciallärarnas insikt och bemötande. LÄS MER

  5. 20. Uppvaknande samtalskultur i den interkulturella skolan – gymnasielärares tankar om etnisk diskriminering och likabehandlingsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johanna Nygren; [2013]
    Nyckelord :kommunikation; sociala representationer; etnisk diskriminering; likabehandlingsarbete; erkännande; interkulturell skola; Social Sciences;

    Sammanfattning : Malmö beskrivs ofta som den mest segregerade och mångkulturella staden i Sverige. Stadens skolor får i och med detta ett än större ansvar att genomföra ett fungerande likabehandlingsarbete och arbete mot diskriminering, vilket de dessutom är skyldiga att göra enligt både skollagen och diskrimineringslagen. LÄS MER