Sökning: "intervjusamtal"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet intervjusamtal.

  1. 21. Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lorentzson; Ann-Sofi Persson; [2013-09-05]
    Nyckelord :pedagogiska läs- och skrivutredningar; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer har sex specialpedagogers livsvärldar blivit synliggjorda och tolkats utifrån ”sakerna själva”. LÄS MER

  2. 22. En fokusgruppstudie om Utbildning i svenska för invandrare (SFI) : SFI-lärares syn på utbildningen och relaterade språkliga områden

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Cecilia Eriksson; Kristina Rex; [2013]
    Nyckelord :SFI; andraspråksinlärning; vuxna; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : I Utbildning i svenska för invandrare (SFI) ryms flera logopediskt intressanta områden. För att få en större inblick i SFI gjordes därför denna kvalitativa studie över lärares syn på undervisning inom SFI med hjälp av två fokusgruppintervjuer och grundad teori som forskningsansats. LÄS MER

  3. 23. Bedömning, betyg och affekt : Gymnasieelevers resonemang om sin del i betygsprocessen och deras reaktioner vid upplevelsen av ett orättvist betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Victoria Kahlroth; [2013]
    Nyckelord :Studieansvar; betyg; bedömningskunskap; valfrihet; orättvisa; självkänsla;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och skildrar hur en grupp gymnasieelever resonerar angående det egna studieansvaret och betygsupplevelser med fokus på betygens (o)rättviseaspekt. Den teoretiska bakgrunden ger läsaren en inblick i den moderna skolan för att förstå vad som förväntas av elever och varför skolan ser ut som den gör. LÄS MER

  4. 24. Hälsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i arbetet med fysisk aktivitet på recept. : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Nicklasson; [2013]
    Nyckelord :health educator; physical activity on prescription; paradigm shift; health promoting; hälsopedagog; fysisk aktivitet på recept; empowerment; paradigmskifte; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Syftet; var att undersöka hälsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i sitt arbete med fysisk aktivitet på recept, FaR. Metod: en kvalitativ ansats, med fyra halvstrukturerade intervjusamtal utfördes i omkring 60 minuter utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  5. 25. Vad då IKT? : Om lärares attityder till att använda digital teknik inom de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Ericson; [2013]
    Nyckelord :didaktik; grundskola; lärares attityder; intervju; IKT;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en intervjustudie som behandlar vilken bild av begreppet IKT, informations- och kommunikationsteknik, lärare verksamma inom de tidiga åren på grundskolan har samt deras inställning till att använda IKT-verktyg, som exempelvis dator och internet, i sin undervisning. Halvstrukturerade intervjusamtal utfördes enskilt med sex lärare verksamma på samma skola, men inom olika enheter, tre som undervisar för årskurs 1 och tre som undervisar för årskurs 3. LÄS MER