Sökning: "intervjusamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade ordet intervjusamtal.

  1. 11. Förstelärarjobbet "är ingen medalj för att man är färdigutvecklad" : Stödjande praktiker i förstelärares arbete med skolutveckling

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabet Malvebo; [2017]
    Nyckelord :school development; advanced skills teachers; support; supporting practices; sensemaking; skolutveckling; förstelärare; stöd; stödjande praktiker; samförstånd sensemaking;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att identifiera vilka typer av stöd som rektorer och förstelärare berättar om när de pratar om det uppdrag som förstelärare har. I studien har sex förstelärare och två rektorer på en gymnasieskola deltagit. LÄS MER

  2. 12. ”Charaden” i mötet med skriftspråket : Två livsberättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Yvonne Andersson; [2016]
    Nyckelord :Life story; reading and writing difficulties; dyslexia; supportive arrangement; compulsory school; sociocultural theory; Livsberättelse; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stödinsatser; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med narrativ ansats är att utifrån två berättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter försöka förstå deras erfarenheter av vad som påverkat deras läs- och skrivutveckling under grundskoletiden. Studiens fokus är hur och vad deltagarna berättar om sin läs- och skrivutveckling under grundskoletiden samt hur uppfattar och värderar deltagarna som vuxna grundskolans insatser för att främja deras läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 13. Så orättvist! : En kvalitativ studie av lärares syn på de nationellaproven i svenska som andraspråk.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jorie Storm; [2016]
    Nyckelord :nationella proven; svenska som andraspråk; bedömning; likvärdig bedömning; läroplansteori; standardiserade test;

    Sammanfattning : Det svenska samhället är idag mångkulturellt och består inte av en homogen grupp individer.Svensk skola har dessutom i uppdrag att vara likvärdig och till för alla, varför nationella provgenomföres för att säkerställa likvärdighet men också för att se om den svenska skolafungerar. LÄS MER

  4. 14. Stärka barns sociala färigheter i förskolan : Pedagogers upplevelser av att organisera arrangerade lekstunder för en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Müller Nyman; Monique Häggebrink; [2016]
    Nyckelord :preschool; social skills; play; interaction; children in need of special support; special pedagogue; Play Time Social Time; förskolan; sociala färdigheter; lek; samspel; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; Play Time Social Time.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur pedagoger beskriver möjligheter och hinder med användningen av interaktionsfärdighetsprogrammet Play Time Social Time (PTST) i svensk förskoleverksamhet samt att undersöka hur de upplever att programmet kan främja en inkluderande verksamhet genom arrangerade lekstunder. Fem intervjusamtal har genomförts med två pedagoger som är verksamma på en förskola i Stor-Stockholm. LÄS MER

  5. 15. När orden inte räcker till - en kvalitativ studie om ordlöshetens dilemman och möjligheter i mötet mellan terapeut och patient

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jenny Butler; [2016]
    Nyckelord :intervjusamtal; ’art-based inquiry’; collage; samspel; Ordlöshet; minnen; psykoterapi; without words; memories; interplay; dialogue; psychotherapy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att beskriva psykoterapeuters upplevelser av ordlöshet i mötet med patienter, här barn eller ungdomar och om och i så fall hur teori kan vara till hjälp i själva mötet. Studien har genomförts utifrån ett fenomenologiskt – hermeneutiskt perspektiv och en icke-verbal, konstnärlig undersökningsmetod, s k ”art-based inquiry” har använts i kombination med intervjusamtal för insamling av data. LÄS MER