Sökning: "job advertisement"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden job advertisement.

  1. 11. Jag är den ni söker: En experimentell studie kring jobbannonsers effekt på skönmålning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felix Wallin; Karl-Johan Kjellberg; [2022]
    Nyckelord :social önskvärdhet; skönmålning; personlighetstester; jobbannons; femfaktormodellen; social desirability; social desirable responding SDR ; personality tests; job advertisement; five factor model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Personlighetstester är ett vanligt förekommande verktyg i rekryteringsprocesser. Ett problem som kan uppstå är kandidater som skönmålar sina svar för att bättra sina chanser till anställning. LÄS MER

  2. 12. Platsannonsens roll i rekryteringssvårigheter. : en studie om nyutexaminerade civilekonomers förväntningar och krav på platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Erika Henningsson; Sheriin Mohamsson; [2022]
    Nyckelord :Newly graduated economics students; Employee; Employer; Job advertisements; Motivation; Needs; Requirements; Maslow s hierarchy of needs; Herzberg s two-factor theory; Anticipatory psychological contract; Instrumental-symbolic framework; Nyutexaminerad civilekonomstudenter; Arbetssökande; Arbetsgivare; Platsannonser; Motivation; Behov; Krav; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori; Arbetsgivarförpliktelser; Instrumentell-symbolisk teori.;

    Sammanfattning : Företagens rekryteringsbehov har ökat kraftigt under de senaste två åren, det visar sig att tre av tio rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det är svårt att finna kandidater med rätt utbildning, tidigare yrkeslivserfarenhet och motivation. Platsannonser har en betydande roll för att attrahera kandidater och är en viktig del i rekrytering, chansen att rekrytera den ideala kandidaten börjar redan vid platsannonsen. LÄS MER

  3. 13. Existerar jämställdhet i entrén till den affärsjuridiska världen? : En kritisk diskursanalys om hur den ideala biträdande juristen konstrueras i platsannonser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Amanda Stange; [2022]
    Nyckelord :critical discourse analysis; gender coding; job advertisement; gender equality; business law firm; kritisk diskursanalys; könskodning; platsannonser; jämställdhet; affärsjuridisk advokatbyrå;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras sex olika platsannonser för biträdande jurister inom affärsjuridik. Syftet är att undersöka huruvida platsannonserna är könskodade eller inte för att kunna bidra till jämställdhetsfrågan inom yrket. LÄS MER

  4. 14. Environmental-oriented CSR communication and the attractiveness of employers : From a potential employee perspective

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Tobias Helgesson; Jonatan Petersson; [2021]
    Nyckelord :CSR; Communication; Environmental-oriented CSR; Attractiveness; Job advertisement; Employer attractiveness; Employer brand;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis was to extend the knowledge of how environmental-oriented CSR communication in job advertisements affects the attractiveness of employers from a potential employee perspective. The study was based on three theories, Employer brand, Social identity theory, and Signaling theory, and the concept of environmental-oriented CSR communication. LÄS MER

  5. 15. Communicating corporate image: A Multimodal Critical Discourse Analysis on LinkedIn Job Advertisements

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Eligija Rukšytė; [2021]
    Nyckelord :corporate communication; LinkedIn; job advertisements; multimodal critical discourse analysis; corporate image;

    Sammanfattning : Corporate image reflects on how a company is perceived to the public outside of the organisation. It is based on the reputation the company already has and constantly creates. LÄS MER