Sökning: "job advertisement"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden job advertisement.

  1. 16. En jämn könsfördeling – fantasi eller verklighet? : En kartläggning av hur kön genom språk tar sig till uttryck i jobbannonser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eliza Erlandsson; Moa Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Egenskaper; jobbannonser; könskodning; rekrytering; språk;

    Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida jobbannonser är könskodade utifrån språk och yrke. För att fylla en kunskapslucka i nuvarande forskning har studien fokuserats till jobbannonser som uttryckligen skriver att de strävar efter en jämn könsfördelning. LÄS MER

  2. 17. Erfarenhetskrav i platsannonser för personalvetare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ennie Boberg; [2020]
    Nyckelord :Kompetens; krav; kvalifikationer; offentlig sektor; privat sektor;

    Sammanfattning : Det finns en frustration över de höga erfarenhetskraven som ställs i platsannonser för personalvetare. Dagens platsannonser är mer komplexa och innehåller fler krav än vad de gjort tidigare. LÄS MER

  3. 18. “Fake it till you make it” : En kvalitativ studie om hur rekryterare bedömer personligheter och hanterar utmaningar vid chefsrekrytering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melina Nilefrii; Ludvig Persson; [2019]
    Nyckelord :Personality; recruiter; interview; buzzwords; leadership; job advertisement; impression management; contract theory; Personlighet; Rekryterare; Intervju; Chef; Ledarskap;

    Sammanfattning : In order to be hired, an applicant is expected to possess and live up to a variety of requirements. Though competences such as previous work experience and levels of studies are easily presented and measurable, this presumably may not be the case of more inexplicit information such as people's personalities and attitudes. LÄS MER

  4. 19. Looking for nurses: The relation between agency salience in job advertisements and the appeal of nursing for men

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :My Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Social role theory; belongingness; goal congruity; communion; agency; gender segregation; job advertisements; nursing; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden, nursing is strongly gender segregated. Additionally, there is a national nursing shortage. LÄS MER

  5. 20. Ledarskap och genus : En studie som undersöker hur genus tar sig i uttryck i rekryteringsannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elma Hodzic; Ebba Randenius; Linnea Schubertsson; [2019]
    Nyckelord :Transformative leadership; Transactional leadership; Male leadership; Female leadership; Recruitment ads; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Manligt ledarskap; Kvinnligt ledarskap; Rekryteringsannonser;

    Sammanfattning : Sverige anses idag vara ett av det mest jämställda länderna i världen. Även om kvinnor idag besitter över 50 procent av chefspositionerna inom både landsting och kommun så besitts endast 38,2 procent av chefspositioner inom samtliga sektorer på arbetsmarknaden av kvinnor. Minst kvinnor i chefspositioner finns inom den privata sektorn. LÄS MER