Sökning: "kamratrelation"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kamratrelation.

  1. 1. Barns syn påkamratrelationer i skolan : En kvalitativ studie av barns kamratrelationer i skolan, hur de skapas, formas och utvecklas

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Madelén Haug Hansen; [2022]
    Nyckelord :Kamratrelationer; skola; tematisk analys; barns perspektiv; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring hur barn ser på kamratrelationer i skolan, vem de skapar dessa relationer med och hur skolan påverkar barns kamratrelationer. Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer med barn. LÄS MER

  2. 2. Barns kamratrelationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Langell; Sofia Vilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Kamratrelation; Närvarande; Emotionell; Strategier; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka strategier förskollärare beskriver att de arbetar med för att främja och stärka barns kamratrelationer. Frågeställningarna vi utgick ifrån var, hur ser förskollärare på sin roll när det gäller att främja och stärka barns kamratrelationer och vilka strategier använder sig förskollärare av för att främja och stärka barns kamratrelationer. LÄS MER

  3. 3. Att stötta barn som exkluderas i den fria leken i förskolan En intervjustudie av förskollärares uppfattningar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Ammesmäki; Malin Asp; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; exkludering; kamratrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att lyfta fram förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring hur de stöttar barn som exkluderas i den fria leken. Åtta förskollärare har intervjuats för att ta del av deras uppfattningar och arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. "[...] om ingen var dum"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emilia Johansson; Kajsa Holmdahl; [2017]
    Nyckelord :barns perspektiv; bra kompis; dålig kompis; exkludering; inkludering; kamratkultur; kamratrelation; känslor; tillträdesstrategi; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa barns perspektiv på kamratkulturer samt inkluderande och exkluderande handlingar. Barn som ingår i en kamratkultur i förskolan blir både inkluderade och exkluderade. LÄS MER

  5. 5. Barn som hörs och syns - hur bemöts de? Förskollärares beskrivning av utagerande barns lek i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Christin Jönsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; metod; förskollärare; kamratrelation; lek; utagerande barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt synsätt på utagerande barns kamratrelation i leken med andra barn och sina arbetssätt, eller metoder i bemötandet gentemot utagerande barn. Hur beskriver förskollärare utagerande barns beteenden, har förskollärarna en enhetlig utarbetad arbetsmetod+ Upplever förskollärare orsaken till utagerande barns beteende på en individ-, grupp-, och organisationsnivå? För att undersöka dessa frågeställningar har jag använt mig av halvstruktrerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER