Sökning: "kategorisering i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden kategorisering i förskolan.

  1. 1. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER

  2. 2. Reflektion-"Man måste vara såhär prestigelös" För medveten utveckling i förskolan : En Kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Veronica Mukkavaara; Madeléne Wassikaoja; [2023]
    Nyckelord :Ansvar; förskollärare; förändring; kollegial; konstruktioner; ledning; lärande; reflektion; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning. Detta är en kvalitativ studie med socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. ”Verksamheten är vi proffsen på, men barnet är föräldern proffs på” : En kvalitativ studie om förskollärares positioneringar under inskolning av nya barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Bergström; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; inskolning; positionering; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera förskollärares positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare under inskolning av nya barn i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt var positioneringsteorin, och datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma förskollärare på avdelningar för yngre barn. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar och erfarenheter inom musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Lindefjord; Alice Olsson; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; musikdidaktik; förskollärare; mål; medel;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att redogöra förskollärares erfarenheter gällandemusikundervisning i förskolan. I den tidigare forskningen framkommer detatt musikundervisning är något som medvetet väljs bort. Syftet med dennastudie är därför att bidra med kunskap om musikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER