Sökning: "klassrummet i grundskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 285 uppsatser innehållade orden klassrummet i grundskolan.

  1. 16. Hur lärare talar om inkludering i religionsämnet i grundskolan : - En kvalivativ studie om den mångreligösa skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ghada Abushaqfa; Soha Saad; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; religionskunskap och sekularisering;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser man att skolan präglas av mångfald och att det finns elever med olika religiösa bakgrunder i klassrummet. Denna mångfald medför att lärare behöver anpassa sin undervisning till varje elevs förutsättningar och behov, för att kunna inkludera alla elever i religionsämnet. LÄS MER

  2. 17. Translanguaging i undervisningen med fokus på flerspråkiga elever i grundskolans tidiga år : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maryam Daeva; Alexandra Rajaniemi; [2023]
    Nyckelord :translanguaging; pedagogik; tvåspråkighet; flerspråkighet; grundskolan; språklig repertoar; andraspråkselever; effekter;

    Sammanfattning : Världen blir allt mer global och det har lett till att det uppstått en större språklig variation i dagens klassrum. Det innebär ett behov av metoder och hjälpmedel för att främja utveckling och inkludera flerspråkiga elever i skolan. LÄS MER

  3. 18. Arbetsterapeuters och lärares erfarenheter av samverkan i skolbaserad praxis i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonna Glas; Helena Lindevik Kardell; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Samarbete; Grundskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att sammanställa och beskriva arbetsterapeuters och lärares erfarenheter av samverkan i grundskola. Metod: Examensarbetet genomfördes som en allmän litteraturöversikt. LÄS MER

  4. 19. Kooperativt lärande i matematikundervisningen F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :Elevens roll; grupparbete; kooperativt lärande; lärarens roll; matematik; samarbete;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga i kooperativt lärande bygger på ett samarbete mellan elever där de ska finna stöd hos varandra och uppmuntra till lärande. Kunskapsöversiktens övergripande syfte är att undersöka vilka avgörande faktorer det finns i klassrummet där det kooperativa lärandet tillämpas och hur det bidrar till ett förbättrat resultat inom matematik hos elever i grundskolan. LÄS MER

  5. 20. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER