Sökning: "kulturell överföring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kulturell överföring.

  1. 1. Erratic Patterns : Unravelling the Cultural Transfers of Library Classifiers

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Keeley Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Library classifier; library classification; classification; cultural transfer; classification and culture; Library of Congress Classifi-cation Scheme LCC ; knowledge organisation; knowledge organization; The Swedish Institute in Rome ISVRoma ; Biblioteksklassificerare; biblioteksklassificering; kulturell överföring; klassificering och kultur; Library of Congress klassificeringsschema LCC ; kunskapsorganisation; Svenska institutet i Rom ISVRoma ;

    Sammanfattning : This thesis investigates the oft-overlooked influence of the classifier's input during the assignment of library classifications and draws upon cultural transfer theory to shed light on the underlying principles that guide the process. Classifiers' personal knowledge, experience, and beliefs, have a critical role in determining the 'aboutness' of a work and its subsequent classification. LÄS MER

  2. 2. "Lek inte med maten" : En etnografisk studie om familjemåltiden som ett medel för uppfostran hos barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Victor Sävenlid; [2017]
    Nyckelord :familjemiddag; föräldraskap; kultur; måltidsbeteende;

    Sammanfattning : En familj sitter ner och äter, pappan säger till sitt barn ”lek inte med maten”. Situationer som den här är något vi kan förstå och relatera till. Ett intresse väcktes för barnfamiljens middagar och vart den förståelse gällande hur vi beter oss runt matbordet kommer ifrån. LÄS MER

  3. 3. Experiment och inlärning  : Experiment som metod för inlärningsstudier 

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Elisabet Andersson; [2016]
    Nyckelord :Experiments; learning; manufacture; Cultural transmission theory; Chaîne Opératoire; Experiment; lärande; tillverkning; kulturell transmissionsteori; Chaîne Opératoire;

    Sammanfattning : Humans are curious beings. We investigate and explore. We experiment and learn from them. But that process of learning is not very easy to study. LÄS MER

  4. 4. Att marknadsföra översatt litteratur : En komparativ analys av den tyska utgivningen av Sara Stridsbergoch den svenska utgivningen av Silke Scheuermann

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jana Rüegg; [2016]
    Nyckelord :cultural transfer; cultural transmission; marketing; translation; cultural transmitter; economization of literature; economy of attention; world literature; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal; kulturförmedling; kulturell överföring; marknadsföring; översättning; nodperson; ekonomisering av litteratur; uppmärksamhetsekonomi; världslitteratur; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal;

    Sammanfattning : Adapting literature from a cultural context to another is the main theme of my master's thesis. The aim is to determine how publishing houses adapt a book from a different cultural context to their own, and if there are any specific marketing choices being made during the publishing process. LÄS MER

  5. 5. Klarnar Klarnas Företagskultur i Tyskland?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Michail Helminen; Nariman Nikkhah; [2012]
    Nyckelord :Överföring av företagskultur; kulturell kunskap; ledarens roll; kunskapskonvertering; nationella kulturella skillnader;

    Sammanfattning : I takt med att allt fler företag växer och etablerar dotterbolag och kontor i andra länder ökar även behovet och intresset av hur internationella etableringar ska genomföras för att skapa ett optimalt resultat.  Ett av de områden som alltfler företag satsar på är att skapa en gemensam företagskultur som utgår ifrån tydliga och gemensamma värderingar och som underlättar att etablera globala normer och standard som i sin tur ska bana väg för önskade beteenden och attityder, styrmedel och processer inom hela företaget. LÄS MER