Sökning: "kvalitativ intervju diskurs"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju diskurs.

  1. 6. Det ambivalenta uppdraget : Förskollärares och specialpedagogers syn på roller och uppdrag gällande dokumentation och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maja Erlandsson; Christina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömning; diskursanalys; dokumentation; förskollärare; kvalitativ intervju; observation; specialpedagog; yrkesroller;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers roller och uppdrag gällande förskolans bedömningspraktik och dokumentation samt vilka konsekvenser de olika yrkesrollernas uppfattning och agerande får för barn i behov av särskilt stöd. Mot bakgrund av ett antal indikatorer som pekar på ett ökat bedömningsfokus i allt lägre åldrar undersöks vilka eventuella skillnader i synen på observation, dokumentation och bedömning som framkommer beroende på profession. LÄS MER

  2. 7. Det särbegåvade barnet - två konstruktioner av samma barn : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Susan Sommarlund; [2018]
    Nyckelord :särbegåvat barn; förskola; föräldrar; pedagoger; konstruktion; intervju; berättelse; problembarn; idealbarn; diskurs; makt; normalitet; dilemmabarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur föräldrar och  pedagoger konstruerar det särbegåvade förskolebarnet. Utgångspunkten är åtta förskolebarn vars föräldrar och pedagoger intervjuats. Genom kvalitativa intervjuer och tematisk analys har de berättelser som återkommit i intervjuerna identifierats. LÄS MER

  3. 8. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  4. 9. Traditionellt eller digitalt? En studie om bildämnets innehåll vad gäller traditionell och digital karaktär.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Hallberg; [2017]
    Nyckelord :Traditionell teknik; digital teknik; bildämnet; högstadiet-gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad bildlärare anser om de digitala och traditionella teknikerna i sitt ämne. Vilken plats har dessa? Går det att kombinera de båda, och vad skulle nyttan vara med det? Vilka för- & nackdelar finns det med respektive arbetssätt? Har traditionella tekniker något värde för eleverna och finns det risker med att helt överge dessa? I min undersökning har jag använt mig av kvalitativ intervju i mina möten med sex bildlärare. LÄS MER

  5. 10. Bruksföremål eller statussymbol : En studie av handväskor från Chanel ur ett maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2017]
    Nyckelord :chanel; handväska; konsumtion; diskurs; status; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : A lot of women buy handbags from Chanel, even though they cost thousands of Euros, and this study aim to examine why. Are the bags to be considered investments, utility items, or status symbols? The research is primarily performed through qualitative interviews of seven women, both owners of Chanel bags and non-owners. LÄS MER