Sökning: "lärares muntlig framställning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden lärares muntlig framställning.

  1. 1. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  2. 2. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Elin Jaconelli; [2022]
    Nyckelord :språk; demokrati; muntlig framställning; talrädsla; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hampus Cannerfors; [2022]
    Nyckelord :foreign language anxiety; talrädsla; talängslan; uppfattningar; högstadiet; engelska; lärare; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. LÄS MER

  4. 4. Tystnaden säger mer än tusen ord : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av att undervisa och stötta elever med talängslan samt talängsliga elevers upplevelser av stöd vid muntlig framställning i kursen Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Therese Wanche; [2021]
    Nyckelord :Talängslan; muntlig framställning; kommunikativa förmågor; sociokulturell teori; den proximala utvecklingszonen; stöttning; extra anpassningar; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en fördjupad uppfattning om hur lärare organiserarar muntlig framställning i kursen Svenska 1 för att stötta elever med talängslan. Studien avser även att belysa vilka pedagogiska anpassningar som lärare använder i undervisning för att förebygga och minska talängslan hos elever. LÄS MER

  5. 5. Talrädsla : en studie om lärares stöttning av talrädda elever i mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lovisa Hansson; [2021]
    Nyckelord :speech anxiety; oral presentation; democracy; scaffolding; Pauline Gibbons; talängslan; muntlig framställning; demokrati; stöttning; Pauline Gibbons;

    Sammanfattning : Based on the democratic values that the Swedish curriculum wants to mediate, the aim of thisstudy is to investigate what support pupils with speech anxiety receive and wishes to receivein grade 4-6. This study is a multi-method research - a research that combines qualitative andquantitative methods within the same project. LÄS MER