Sökning: "lärarutbildningen förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 895 uppsatser innehållade orden lärarutbildningen förskola.

  1. 1. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2. En diskursanalys av hur det talas om orosanmälningar i svenska förskolor : - Ett räddningsarbete eller ett stort svek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Hansen; Hanna Fielding; [2023]
    Nyckelord :förskoledidaktik; orosanmälan; diskursanalys; diskurs; förskola; förskollärare; socialtjänst; anmälningsplikt; barn som far illa; förgivettagande; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i svenska förskolor talar om processen kring att göra orosanmälningar. Det som undersöks i studien är vilka diskurser som råder i den kontext i vilken förskollärarna är verksamma och hur dessa diskurser kan komma att påverka förskollärarnas uppfattning om hur de bör agera vid misstanke om att ett barn riskerar att fara illa. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar och möjligheter att möta digitaliseringen på förskolan : En empirisk studie om blivande förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Iman Azzazi; Sabina Bertlind; [2022]
    Nyckelord :Perception; digitization; competence; preschool; Uppfattning; digitalisering; kompetens; förskola;

    Sammanfattning : This study has a phenomenographic starting point that aims to investigate prospective preschool teachers' perceptions of their conditions and opportunities to meet digitization in the education at preschool. The target group for the study is prospective preschool teachers with previous experience of working in preschool, who are in the last semester of an experience-based preschool teacher program at a university in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Men ingen kan språket : En diskursanalys av förskollärares berättelser om sitt arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rasmus Overmark; [2022]
    Nyckelord :Preschool; multilingualism; literacy environment; interview study; discourse analysis.; Förskola; flerspråkighet; litteracitetsmiljö; intervjustudie; diskursanalys.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to generate knowledge about how the preschool's physical and social literacy environment is used and can be used to support multilingual children in their language and literacy development and highlight the opportunities and difficulties that preschool teachers experience in their work with language development of multilingual children. The questions that are answered are: How do the respondents describe the literacy environment in their preschool department? And: How do the respondents describe their support of multilingual children's language development and their conditions for teaching? Surveys and qualitative interviews were used as the method to answer the questions and were analyzed in relation to the study’s theoretical framework, constituted by discourse analytical theory. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling – hur ser pedagogerna på det? : En kvalitativ undersökning om förskolepedagogernas arbete med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreea Lavinia Toma; [2021]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers; environment; sustainable development; sustainability; holistic education; förskola; förskolepedagoger; miljö; hållbar utveckling; pedagogik; holistiskt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to take a closer look at how certified preschool teachers integrate sustainable development in their daily work with children, and to gain a perspective into the teachers’ level of awareness regarding sustainable development. Drawing from a sociocultural perspective with elements of holistic learning methods, the present study is focused on interviews conducted by e-mail with preschool teachers from two different preschools located in suburban Stockholm. LÄS MER