Sökning: "lek malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 335 uppsatser innehållade orden lek malmö högskola.

  1. 1. ”Det är rätt, jätterätt!” En studie om makt mellan barn i deras fria lek på en förskola. “That`s right, just right!” A study about dominance among children in their independent play at a preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathilda Nilsson; Elin Svensson; [2017]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Lek; Makt; Makt kategorier;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi studera makt mellan barn i den fria leken. Studiens syfte är att undersöka makt mellan barn i deras fria lek på förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Plötsligt hade vi Spiderman på picknick"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Stigertsson; [2017]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Identitet; Roll; Rollek;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka barns lek med identitet i rollrummet utifrån den dramaturgiskt perspektiv och den psykosociala teorin. Frågeställningarna som används i studien är:1.     Hur uppfattar förskollärare rollrummet och dess funktion?2.     Vad har rekvisitan för roll i leken i rollrummet?3. LÄS MER

  3. 3. "Är man så gammal är man en Zombie"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Nordström; Ola Larsson; [2017]
    Nyckelord :Lek; Populärkultur; Sociokulturell teori; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra hur populärkulturen kommer till uttryck i barns lek samt få en insyn i hur pedagoger reflekterar kring populärkulturen i Reggio Emilia respektive Waldorfförskolor. Vi har sedan brutit ner syftet i två frågeställningar: Hur kommer barns intresse för populärkultur till uttryck i leken på förskolan? Hur ser pedagoger inom förskolan på populärkultur? Vår teoretiska ansats bygger på Säljös sociokulturella teori och Vygotskijs fantasiteori. LÄS MER

  4. 4. "En alldeles egen plats. Med kompisar alldeles nära." Om skildringar av förskolan i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Karlsson; [2017]
    Nyckelord :barndomssociologi; bilderbok; diskursanalys; diskurser; förskola;

    Sammanfattning : De flesta svenska barn tillbringar idag en stor del av sin barndom i förskolan. Men hur skildras denna plats i de böcker som produceras med förskolebarnen som tänkt målgrupp? Det här arbetets syfte är att undersöka framställningar av förskolan i svenska bilderböcker utgivna efter den reviderade läroplanen 2010. LÄS MER

  5. 5. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER