Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Zombiesar kan bita en här och då lever man kanske fortfarande" - Bråklekar ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sally Brodin; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; bråklekar; fiktion; intertextualitetsteori; intertextuella gemensamma förståelsen; kroppslig kunskap; lekpedagogik; leksignaler; samförstånd; sociala lekregler; turtagande; verklighet; ömsesidighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för barns bråklekar i förskolan, genom att analysera barns egna perspektiv på lekande. Studiens syfte uppnås genom att besvara följande frågeställningar: Vad är bråklekar för barn? Vad kan man utläsa ur barnens egna uppfattningar om bråklekar? Präglas bråklekar av barnkulturen? Jag kommer använda mig av Tannocks (2011) utvecklade definition av begreppet rough-and-tumble play, bråklekar. LÄS MER

  2. 2. Leken som socialt verktyg : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Victoria Rollén; Matilda Mattsson; [2008]
    Nyckelord :barn; förskola; förskollärare; lek; leksvårigheter; pedagog;

    Sammanfattning : Lek tillsammans med andra barn kan vara barns sätt att lära sig det sociala samspelet för att utvecklas emotionellt och intellektuellt. Många barn tillbringar långa dagar i förskolan och därmed är förskolepersonalen betydelsefull för deras utveckling i bl.a. lek. LÄS MER

  3. 3. Den viktiga leken : En studie kring barns leksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Nina Leufstedt; Sofie Nilsson; [2006]
    Nyckelord :lek; lekregler; leksvårigheter; förskolebarn;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Nina Leufstedt & Sofie Nilsson Handledare: Lena Stenmalm Sjöblom Den viktiga leken En studie kring barns leksvårigheter The importance of play A study about childrens difficulties at play Antal sidor: 33 Leken är en stor del i förskolans värld och vi anser därför att det är väldigt viktigt att barn med svårigheter får hjälp tidigt att komma in i lekens trygga värld. Vårt syfte med detta arbete är att uppmärksamma förskolebarn som har svårt att behärska de tre lekreglerna som Birgitta Knutsdotter Olofsson beskriver: samförstånd, ömsesidighet och turtagande. LÄS MER